Формулата за продажната цена на горивата у нас се основава не толкова на производствените разходи, а е сравнена с разходите за алтернативния внос. Тоест цената за вътрешния пазар е обвързана с цената, по която може да се направи алтернативен внос.
Това каза икономическият министър Трайчо Трайков след заседанието на правителството.
Той вече е получил информация от "Лукойл" за начина на формиране на цената на горивата и това е неговият първоначален прочит. Тепърва експерти ще изготвят становище по нея.
Според Трайков има някаква икономическа логика в този метод на съставяне на цената.
"В такъв случай, ако цената на вноса е по-ниска, би трябвало да се смъкне и цената на горивото у нас", обясни Трайков.
"Биокомпонентът заедно с ДДС-то прави горивата с около половин стотинка по-скъпи. От друга страна, цените на едро са с 6 стотинки по-скъпи. По някакъв начин тези горива се продават по-скъпо от този, който ги смесва, за да не се стимулира консумацията на горива, в които има биокомпонент", смята Трайков.
По думите му тази практика не е добра по няколко причини.
"Една от тях е, че биокомпонентът се произвежда в България, а минералното гориво се внася от чужбина, което има пряко отношение към външнотърговския ни баланс. Биокомпонентът създава заетост за около 3 хиляди души в България, използват се селскостопански култури. Направени са и около 100 млн. лева инвестиции", разясни Трайков.
"Най-добрият начин българските потребители да получават горива на възможно най-ниски цени е прозрачност на пазара, свободна конкуренция и отсъствие на картелни споразумения или друг вид договорки", настоя министърът.
Между НЕК и Атомстройекспорт ще бъде подписан документ, с който ще се отложи с няколко месеца взимането на решение по проекта АЕЦ Белене, съобщи още Трайков.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.