IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Плевнелиев с най-скъпата предизборна кампания

Сметната палата публикува отчетите за партийните разходи за вота

Росен Плевнелиев Снимка: архив, Reuters

Росен Плевнелиев Снимка: архив, Reuters

Новоизбраният президент Росен Плевнелиев е имал най-скъпата предизборна кампания. Това стана ясно от публикуваните от Сметната палата отчети на партиите, коалициите и инициативните комитети, участвали в президентския вот. 

Според Изборния кодекс до 30 дни след изборния ден всички участници в изборите представят пред Сметната палата отчетите си за приходите, разходите и поетите от тях задължения за плащане във връзка с предизборната кампания.  
Всичките 18 участници в президентските избори – 1 коалиция, 6 инициативни комитета и 11 партии, са подали отчети. 

Най-много за президентската кампания е похарчила двойката на ГЕРБ – Росен Плевнелиев и Маргарита Попова – малко над 1,8 млн. лева. Според документите всички пари са от държавната субсидия на ГЕРБ.  За реклама в частни телевизии от партията са платили 274 хиляди лева, а в  печатни издания - 136 хиляди лева.  За плакати, диплянки и брошури управляващите са дали  655 хиляди лева, а за публични събрания и концерти – 414 хиляди лева.

БСП са се охарчили за кампанията на Ивайло Калфин и Стефан Данаилов с 1,748 млн. лева. По-голямата част от тях - 1,548 млн. лева, са от банков заем. За кампанията от държавната субсидия на партията са дадени 17 хиляди лева, от членски внос са набрани други 17 хиляди лева. Разчетите сочат, че левицата е похарчила с 200 хиляди лева повече, отколкото е събрала като приходи.

За агитация в частни телевизии БСП е пръснала 622 хиляди лева, за печатни медии – 220 хиляди лева, а за онлайн издания – 231 хиляди лева. За публични събрания и концерти социалистите са дали 43 хиляди лева, а за социологически проучвания - 3 хиляди лева.

Останалата трета в президентската надпревара Меглена Кунева е похарчила за кампанията си 294 хиляди лева. 45 хиляди от тях са лични средства на членовете на инициативния комитет, който я издигна. Кунева и нейното вице Любомир Христов са използвали и 57 хиляди лева лични пари и 191 хиляди лева от дарения. 164 хиляди лева са дадени на частни телевизии, а на печатни издания – 18 хиляди лева.

От "Атака" са похарчили за президентската кампания 687 хиляди лева. Парите са от държавната субсидия на партията. Най-голямото перо в бюджета са били  разходите за плакати, флаери, диплянки и брошури. За тях от „Атака“ са платили 221 хиляди лева.

367 хиляди лева е струвала кампанията за президентския вот на РЗС. 264 хиляди от тях са от държавната субсидия на партията, останалите пари са от дарения. На частни телевизии са платени 200 хиляди лева, а 11 хиляди са отишли за социологически проучвания. 26 хиляди лева са стрували плакатите и брошурите.

343 хиляди лева са платили от Съюза на десните сили за кампанията на кандидата си Румен Христов. Средствата са от държавната субсидия на сините.

Независимият кандидат за президент и подсъдим по делото "Октопод" Алексей Петров и неговото вице сами са финансирали кампанията. Петров е дал 204 хиляди лева лични пари, вицето му Николай Георгиев – 9500 лева, от дарения са постъпили 50 хиляди лева, а 7 хиляди лева идват от собствени средства на инициативния комитет.  Общо приходите са 271 хиляди лева, разходите обаче са 260 хиляди, което означава, че Алексей Петров е успял да си спести 10 бона.

Кампанията на Светльо Витков пък не струвала абсолютно нищо. Според данните на Сметната палата разходите по кампанията били нула лева. Фронтменът на „Хиподил“ и неговото вице Венци Мицов не похарчили дори получените от дарения 119 лева и 101 лева лични средства на членовете на  инициативния им комитет.

От регистрираните от ЦИК за изборите за общински съветници и кметове 70 политически партии и една коалиция, отчети не са подали 6 партии. Това са Българска национално-радикална партия, Българска социалдемокрация; Вот – Консерватори, Политическа партия Солидарност; Политически клуб Екогласност и Политически клуб Тракия.

От регистрираните в ОИК участници отчети са подали 183 инициативни комитета и 411 местни коалиции, а не са подали отчети 531 инициативни комитета и 194 местни коалиции.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата