Правителството няма никаква идея какво трябва да се прави с транспорта в България. Случващото се през последните три години е ярък пример за неразбиране, че магистралите не са единствените транспортни коридори. Транспортът не е само магистрали и целта не е само да се отиде на плаж от София до Бургас, заяви на пресконференция членът на Изпълнителното бюро на БСП Борислав Гуцанов. Той изтъкна, че между 70% и 80% от товарите в света се движат по морски транспорт и България трябва да се възползва от позицията си на европейска граница.
„Първата стъпка, която ще направим, е начало на строителството на новия контейнерен терминал във Варна”, каза Гуцанов. Той уточни, че това вече е възможно, след като преди четири дни беше приет общият устройствен план в града.
„За концесия и дума не може да става. Пристанище Варна-Запад е правено като инфраструктура на големите химически предприятия на България. Никой не може да постави бариера на входа и на изхода. Абсурд е това, което коментира министърът на транспорта. Това е пълно безхаберие и безобразие”, заяви Гуцанов.
На следващо място членът на ИБ постави изграждането на интермодални центрове в Русе, Лом и София. „В района между Констанца, Букурещ и Русе живеят между 5,5 млн. и 6 млн. души. Тези хора имат нужда от всякакъв вид стоки. Това са милиони товари, които преминават и голямата идея е как тези стоки да преминат през България”, обясни Гуцанов.
Според него е необходима и ясна законодателна инициатива за истинска децентрализация, а не както се говори сега – че ще се прехвърля администрация от София из страната. „Идеята е как градовете с пристанища да имат собственост в пристанищата си, както е по цял свят – така, че да има средства в общините по морето и по реката”, добави Гуцанов.
Според него старите пристанище във Варна и Бургас трябва да станат чат от градовете и там да се изградят нови атракционни зони. „Това е откриване на работни места и туризъм”, обясни членът на ИБ на НС на БСП.
От своя страна депутатът от ПГ на “Коалиция за България“ КБ Петър Мутафчиев напомни, че за три години правителството не успя да реализира нито една концесионна сделка на инфраструктурен обект в транспорта, с изключение на новия терминал на пристанище Бургас. Три години се бездейства и по отношение на геостратегическите проекти, преминаващи през България.
Мутафчиев даде пример с договора за строителство на нови терминали в Бургас и Варна за контейнери и интермодалния терминал в София. „Правителството на Бойко Борисов направи всичко възможно тези проекти да бъдат спрени. Това са груби грешки, които ще донесат сериозни последствия за транспортната система в България”, заяви депутатът.
Той изтъкна, че Сърбия и Македония усилено строят магистрала от Белград до Солун, която е паралелна на коридор № 4, минаващ през България. Същевременно Македония започна да строи магистрала до гръцката граница, а АМ Струма изостава – особено в участъка Благоевград-Сандански. Мутафчиев добави, че три години се бездейства и по развитието на коридор № 8, а Албания вече построи голяма част от магистралата си до Призрен.
Мутафчиев отбеляза, че месеци преди изборите транспортният министър казва, че ще започне концесията на всички пристанища и на всички летища.
Депутатът изрази съмненията си, че с концесионирането в последния момент някой иска да раздаде държавно имущество – вероятно на близки хора. „Как ще се отдаде на концесия пристанище Варна, при положение че там планът още не е довършен. Какво стана с летището в Балчик? Защо се спира развитието на интермодалните терминали и развитието на контернейните превози във Варна и Бургас?”, попита депутатът от левицата. „Концесия на всяка цена е път, който не води до никъде”, категоричен беше Борислав Гуцанов.