Парламентарната правна комисия предлага да се открие нова процедура за избор на конституционен съдия, след като по-рано премиерът Бойко Борисов обяви, че очаква такова решение от депутатите още днес по казуса „Марковска“.
След решението на президента Росен Плевнелиев да напусне тържествената церемония заради съмнения в репутацията на Марковска Конституционният съд на практика не работи и това предизвика лавина от политически и експертни изказвания как да се излезе от ситуацията.
Шефката на правната комисия Искра Фидосова ще предложи проекта за решение да се разгледа от Народното събрание следващата сряда, а подаването на документи да започне на 22 ноември и ще продължи до 30 ноември.
До 10 декември ще могат да се подават въпроси и сигнали по отношение на кандидатурите, изслушването в правна комисия ще се състои на 12 декември, а гласуването в парламента ще е на 19 декември.В процедурните правила за този избор не е указано, че не могат да се подават и разглеждат анонимни сигнали, срещу който и да е от желаещите да станат конституционни съдии.
„Всеки, който има да праща – доноси, анонимни сигнали, този път ще ги оповестим на сайта. След като това е желанието, сме готови и ще го изпълним”, заяви Фидосова.
Шефката на правната комисия пренебрегна анонимния сигнал, подписан с името Георги Тонев, срещу Венета Марковска, в който тя беше обвинена в търговия с влияние и конфликт на интереси, и не допусна той да се разглежда при обсъждането на кандидатурата на Марковска. Именно от тук тръгна и целият скандал.
„Единственият, който разполагаше със сигнал, беше Янаки Стоилов. Нито един член не потвърди да има такъв сигнал, всички отговориха, че не са запознати с този сигнал. Стоилов ми показа сигнал, който имаше визия на различен от този, който впоследствие постъпи, имаше елемент на анонимен сигнал, опита се да се оправдае днес Фидосова.
Информацията е предоставена на Марковска и тя е внесла в парламента документи от различните
институции, че срещу нея не се водят разследвания, обясни още шефката на правната комисия.
Всичко, което е могла да направи, правната комисия го е направила, каза тя и помоли да не се правят повече спекулации на тази тема. По думите й със стартирането на новата процедура трябва да се сложи край на този казус.
Вчера стана ясно, че през 2011 г. е образувано досъдебно производство срещу неизвестен извършител, в което е намесено името на Венета Марковска и близкия до нея бизнесмен Георги Георгиев.
То е образувано по анонимен сигнал.
В него се съдържат данни за корупционно поведение и превишаване правата на Георги Георгиев, близък до Марковка, за това, че е употребил влияние при уволнение на служители на МВР по повод възникнал конфликт, за придобити множество имоти под формата на дарения, и за оказване на влияние по повод образувани административни дела.
„Тук се запознахме с удостоверения, предоставени от Марковска, че срещу нея не се водят никакви досъдебни производства. В следващия момент се споменава документ от прокуратурата от президента. Това е бламиране и подвеждане на Народното събрание от страна на прокуратурата. Ако прокуратурата е разполагала с тази информация, защо комисията не е била запозната с нея досега? Целият фарс поставя много сериозни въпроси относно взаимодействието между държавните органи и институции”, заяви Четин Казак от ДПС.
По думите му не трябва Народното събрание непрекъснато да изважда горещите картофи от огъня и да обира срама на цялата държава и на всички институции. Той посочи, че има решение на ПГ на ДПС да участват нейни представители в продължението на този "злощастен казус".
Според тях парламентът не трябва да носи единствен и само той отговорността, когато държаните органи и
институции не работят в синхрон и не се спазват законовите и конституционни принципи. След това заедно с Митхат Метин напуснаха заседанието.
Като безотговорна определи Явор Нотев от "Атака" позицията на ДПС. Според него хвърлянето на обвинения между институциите не води до никъде. Нотев посочи, че никой български гражданин няма интерес от това, което се случи. Случаят е безпрецедентен, той показа празноти в процедурните правила и трябва да се инициират законови промени.