IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Най-скъпите и най-евтините гласове на изборите тази година

Експерт: Партиите са лениви, разчитат на държавната субсидия

Снимка: архив, Булфото

Снимка: архив, Булфото

На парламентарните избори през тази година един глас за ГЕРБ "е струвал" на партията 1,81 лв., "разходът" на "Либерален  алианс" на Веселин Марешки е бил 33,84 лв. Данните - въз основа на отчетите на участниците в изборите пред Сметната палата - представиха на пресконференция от Института за развитие на публичната среда.

Останалите "цени" за парламентарно представените партии са съответно 2,26 лв. за "Атака", 3,43 лв. за Коалиция за България и 9,95 лв. за ДПС.

Между 10-те участници с най-високи разходи за един глас, оглавявани от "Либерален алианс", са още коалиция "Горда България" - 31,03 лв., ЕНП - 24,08 лв., ДСБ/БДФ - 20,35 лв., СДС - 15,64 лв.

В центъра на вниманието в представеното изследване са разходите за медийното отразяване на предизборната кампания. Топ 10 по медийна "цена" на един глас се води от "Горда България" - 30 лв. Най-ниският "разход" е 7 лв. - за "Движение България на гражданите", РЗС и Национал-Демократичната партия.

За медийно отразяване на кампанията участниците са дали 52 на сто - 9,3 млн. лв., от общите си разходи - 17,9 млн. лв. Данните са за 25 партии, седем коалиции и един инициативен комитет.

 "Това е много по-висок дял, отколкото е практиката по света", коментира Антоанета Цонева, председател на Института за развитие на публичната среда.

Тя определи българските партии като много лениви, защото разчитат почти изцяло на държавната субсидия. По думите й, ако субсидията се намали, политическите субекти ще са принудени да засилят връзките си с избирателите, за да получават дарения. По света държавното финансиране е пропорционално на собствените приходи, отбеляза Цонева.

Според нея разходите на партиите за изборите са по-големи, защото извън официално обявените суми те получават средства и от сивия сектор.

 "За да има равнопоставеност между участниците в изборите в медийната кампания, която у нас е близо сто процента платена, трябва да се спазва стандарт, който навсякъде другаде се подразбира и въобще не се обсъжда - платеното съдържание да е ясно разграничено от редакционното, и това е нашата основна препоръка за промените в изборното законодателство", посочи Антоанета Цонева.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата