“Третото” четене на актуализацията на бюджета в парламента ще се наложи по чисто политически причини. Смятам, че ветото в парламента ще бъде отхвърлено, заяви финансовият министър Петър Чобанов пред в. „Труд“.
Извънредното заседание на парламента за обсъждане на върнатите от президента Росен Плевнелиев текстове ще е в петък.
„Това, което ще направим, е отново да представим нашата гледна точка и аргументите си, но не виждам аргументи на този етап да се налага някакво преразглеждане на това, което сме предложили“, заяви министърът.
Чобанов определи фискалния резерв като „имунна система за бюджета”. За съжаление в последните години той беше използван като каса, от която непрекъснато се вадеха пари, а не се пълнеше и не се поддържаше неговото адекватно ниво. Рискът от спадане на фискалния резерв под законовия минимум в края на годината е висок и неговото управляване изисква актуализация на лимита за дълг, каза финансовият министър.
Чобанов обясни, че след като се емитира дългът от 1 млрд. лв., той ще постъпи във фискалния резерв и ще го увеличи. Ясно е, че нови разходи за 1 млрд. лв. няма как да бъдат направени, въпреки че е подобно внушението дори в мотивите на президента. Новите разходи ще бъдат в размер на 286 млн. лв., а не на 1 млрд. лв. Иначе е вярно, че увеличаването на дефицита с близо 500 млн. лв. ще включи и по-ниските приходи, а останалите около 500 млн. лв. ще останат във фискалния резерв като един буфер за началото на 2014 г., когато имаме плащания по дълга, добави той.
Чобанов каза, че в момента, дори когато възникнат нужди от порядъка на 100 000 лв., какъвто беше случаят с обезщетенията за миньорите от мина “Ораново”, има проблем за това откъде да бъдат намерени тези средства. В бюджета трябва да има резерви, за да се посрещат подобни неочаквани плащания. Другият аргумент е, че като цяло нуждите на министерствата от допълнително финансиране са за около 500 млн. лв. Ние разполагаме със 160 млн. лв., които допълнително да разпределим. Ако бяхме разпределили тези суми по бюджетите на министерствата, това щеше да изглежда прозрачно, защото щеше да бъде решено от парламента. Оттам нататък обаче гаранцията, че те ще бъдат използвани по предназначение, нямаше да е достатъчно голяма, смята той.
Според него механизмът, който се предлага, дава възможност за взаимен контрол на министрите. Отделно, постановлението на МС за разпределението на средствата ще бъде публично, а разходването на средствата ще бъде отчитано чрез месечните бюлетини за изпълнение на бюджета.
Според него въвеждането на обратното начисляване на ДДС е доказателство, че управляващите се стремят да повишат събираемостта. Оказа се, че земеделците се притесняват да не би новият механизъм да стане повод за административен натиск и произвол от страна на НАП, на какъвто бяхме свидетели през последните години. Те получиха уверение от нас, че целта не е да бъдат тормозени, а новият механизъм да бъде прилаган. Така че не само че няма да се откажем от новия механизъм, но ще го въведем след необходимите законодателни промени от 1 октомври, обясни Чобанов.
Финансовото министерство предвижда да има нов зам.-директор на НАП, който да обърне особено внимание на декларирания, но неплатен данък. В неговия ресор ще влезе и дирекцията “Фискален контрол”, уточни министърът. Чобанов имал доверие на настоящото ръководство на приходната агенция и сегашния изпълнителен директор на НАП Бойко Атанасов и в момента не планира друга промяна в него.
Все пак той уточни, че ще се направят ясни планове по месеци на НАП и митниците, които ще бъдат малко “по-напрегнати” от това, което е заложено в актуализацията. От изпълнението на тези планове ще се преценява и представянето на ръководителите.
С уточнението, че решението за минималната заплата трябва да се вземе след обсъждане с работодатели и синдикати, Чобанов каза, че темпът й на увеличение ще зависи от развитието на икономиката, но в краткосрочен план засега няма конкретни разчети.