Няма официална молба от Украйна за хуманитарна помощ, съобщи премиерът Пламен Орешарски на традиционната среща с граждански организации в Министерския съвет.
Гостите са поставили предварително въпроса за създаване на работна група, която да организира предоставянето на хуманитарна помощ за бедстващите в страната.
Премиерът заяви, че ако има такава инициатива, кабинетът ще съдейства за среща в украинското посолство, „за да организираме подпомагане с това, което е нужно на Украйна, а не с това, което ние мислим, че е нужно“.
С минута мълчание за жертвите на Втората световна война започна днешната среща на Орешарски и транспортния министър Данаил Папазов с представителите на граждански организации. Предложението за това беше на гостите, а за Деня на Европа премиерът и министърът получиха и по една „георгиевска лента“ от тях.
Да си пожелаем никога повече да няма такива войни и сегашните конфликтни точки да се разрешат по дипломатически и политически начин, а не по конфронтационен, каза премиерът, според когото миналото е дало достатъчно добри примери за огромни човешки трагедии, когато не е постигано разбирателство.
Днешната среща в МС бе посветена на транспорта. Ресорният министър Данаил Папазов отговори на множество въпроси, зададени предварително и на място – за проблемите в железниците, конкурса за обновяване на Централна гара, за усъвършенстването на транспортните връзки у нас, равнопоставеността на автомобилния и жп транспорта и т.н.
Папазов подчерта, че най-важният елемент от оздравяването на БДЖ е предоговаряне на задълженията на железниците, които са все още огромна сума – 605 млн. лв., от които 171 млн. лева са просрочени. Министърът съобщи, че преговорите с кредиторите продължават и изрази надежда за разсрочване на дълга.
Всяко преструктуриране изисква сериозни инвестиции и затова БДЖ не могат да се преструктурират много бързо, обясни Папазов.
По думите на министъра резултатите на железниците за първото тримесечие са по-добри от тези за същия период на миналата година. Той съобщи, че предстои продажба на голямо количество скрап, за което са проведени необходимите процедури и изрази надежда резултатите на БДЖ през второто тримесечие да бъдат значително подобрени спрямо миналата година.
В отговор на друг въпрос Папазов каза, че не се предвижда обединяване на БДЖ и НКЖИ в една компания и че дружествата ще продължат да бъдат развивани поотделно.
Министърът разясни, че трябва да има около 9 заместници, ако се назначи по един за всички видове транспорт и ресори на министерството, с което отговори на питане защо няма зам.-министър, който да отговаря само за въздушния транспорт.
Папазов отговори и на въпрос кога въздушният коридор над столицата ще се измести така, че полетите да не смущават софиянци. Той обясни, че се използва всяка възможност, но това зависи изключително от метеорологичните условия.
„Ако се измести цялото летище така, че да се позволи коридорите за кацане и излитане да минават над София, тогава може да бъде решен въпросът, но такива планове няма“, заяви той.
Изхвърлят ли НАТО-вските самолети токсични отпадъци от химични производства, попита Цвете Борисова, председател на сдружение „Български будители“. При мен няма такава информация, но ще проверя, отговори премиерът Пламен Орешарски.
Папазов обясни, че има тенденция автомобилният транспорт да се предпочита пред железопътния от пътници и за товари.
Министърът я обясни с гъвкавостта на първия, който бил собственост основно на частни фирми. Те пък предлагали различни гъвкави схеми за плащане и така конкурирали БДЖ, което действа „по всички правилници“.
Папазов съобщи, че през следващия програмен период парите от Кохезионния фонд се разпределят почти поравно между автомобилния и железопътния транспорт.