IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Народът обещания не ще, иска... почерпки

Партии и бизнесмени агитират повече от кандидатите, сочи проучване

Графика: Алфа Рисърч

Графика: Алфа Рисърч

Всеки шести българин смята, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощ в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Това сочи изследване на Алфа Рисърч, възложено и финансирано от Института за развитие на публичната среда. Проучването е проведено между 1-5 октомври 2015г. сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна.

Използвана е стратифицирана двустепенна извадка, с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

Според изследването най-голямо одобрение за намаленията и почерпките по вота има сред хората в по-ниско социално положение - около една четвърт от ниско образованите, между 24% и 28% от жителите на селата и най-вече 53% - 56% от представителите на ромската общност.

Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи, сочат данните от проучването. И все пак за седем на сто от анкетираните и финикийските знаци са нормална оферта. Двойно повече са те сред нискообразованите – 14%, 13 на сто – от хората в селата и 54% от ромите.

Един на всеки десети твърди, че на него лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Сред българските турци този процент достига 26 на сто, а сред ромите – 35 на сто. 28% потвърждават, че такива предложения са получавали техни познати.

Едновременно с подкрепата за подобни практики българинът декларира, че заради тях той губи вяра в честността на изборите, става ясно от данните. 14% от хората смятат, че изборите са честни, а 50% ги определят като нечестни. В същата линия са и очакванията за предстоящия местен вот: 17% честни срещу 47% нечестни.

Проучването показва и друга особеност на вота – основните играчи, които агитират са партиите (46%), местни влиятелни лидери (15%) и работодатели и бизнесмени (11%).

Техните действия са от два до пет пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове.

58% от българите твърдят, че ще гласуват на местния вот на 25 октомври. Традиционно най-висока е мобилизацията за гласуване сред възрастните хора, в малките селища и особено сред симпатизантите на ДПС (90%), твърди проучването.

25% декларират, че ще се възползват от преференцията. Ако това стане, ще надхвърли дела на ползваните преференции в европейските и парламентарни избори през миналата година. 

Настоящото изследване е проведено в периода 1-5 октомври 2015г. сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка, с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.Проучването е възложено и финансирано от Институт за развитие на публичната среда. Алфа Рисърч носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни. Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата