Темата за оборудването за АЕЦ "Белене" е доста сложна и разговорите сега започват. Това заяви външният министър Даниел Митов, който е част от делегацията ни в Иран.
"Трудно можем да говорим за конкретни параметри, но е необходимо да се дефинира пред иранската страна сегашната ситуация между нас и "Росатом", а оттам нататък да се види дали иранската страна проявява интерес", каза Митов, цитиран от правителствената пресслужба.
"Европа е наясно с разговорите, които водим в момента. Ако ядрената програма на Иран е насочена само за граждански цели, а нашето желание за сътрудничество е в тази сфера, Европа няма проблем с това", допълни външният министър.
Той каза още, че след премахването на санкциите в Иран съществуват много възможности за сътрудничество и ние сме длъжни да намерим всички опции за увеличаване на търговския си стокооборот. България има намерението да се превърне в газоразпределителен център и той вече придобива своите параметри, коментира Митов.
По думите му правителството търси възможно най-много източници на газ, така че да диверсифицираме възможностите както за нашия вътрешен пазар, така и за пренос. Разговорите по въпроса продължават и иранската страна е заинтересована от този тип сътрудничество.
Знаем позицията на Израел по отношение Иран, знаем много добре какви са техните притеснения и се стараем да ги адресираме. Не мисля, че българската страна, а и ЕС, има намерение да застрашава отношенията си с Израел или да влиза в договорки или параметри, които биха попречили на добрите взаимоотношения с Израел и на тяхното развитие. Няма база за притеснение. Нашите израелски колеги също са наясно, че тук става въпрос за търговски взаимоотношения, които са взаимно изгодни и по никакъв начин не застрашават Израел, смята дипломат номер 1.
Транспортният министър Ивайло Московски пък коментира, че инициативата за изграждането на транспортния коридор между Персийския залив и Черно море е на иранската страна, защото за тях е важно да имат и друга алтернатива, освен преминаването през Турция.
"Ангажирани са Армения, Азербайджан, Грузия, както и България. Изграждането на този коридор ще има добавена стойност за всички страни и не става въпрос да се елиминира преминаването през Турция, а да има допълнителна алтернатива, освен това преминаване. При необходимост можем да изградим специализирани терминали на пристанищата Варна и Бургас", уточни той.
Пътното трасе през южна България вече е напълно готово, до няколко години ще е готово и железопътното, през София за сръбска граница. До две седмици в България ще се проведе среща на експертно ниво между специалисти от различните държави.
Финансовият министър Владислав Горанов и иранският министър на икономическите въпроси и финансите Али Тайебния пък се разбраха Република България и Ислямска република Иран да работят за задълбочаване на икономическите си отношения и синхронизиране на действията срещу данъчните и митническите измами.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.