Държавата и общините да носят отговорност за вреди, причинени от действието на отменени или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове, от действията на разследващи органи и органи на съдебната власт и на администрацията, с които са нарушени правата на хората, защитени в Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ).
За тази промяна в Закона за отговорността на държавата и общините за вреди настояват депутати от БСП.
Според действащия закон държавата и общините и сега носят отговорност за вреди от незаконосъобразни актове, но от левицата настояват обхватът на тази разпоредба да се разшири, за да се преодолеят последиците от Тълкувателно решение №2 от 27 юни 2016 г. на ВАС, в което е възприета тезата, че граждани и юридически лица не подлежат на обезщетяване за вреди, причинени при или по повод изпълнението на подзаконов нормативен акт в периода, преди той да бъде отменен като незаконосъобразен или обявен за нищожен.
„Показателен е фактът, че решението е подписано с особено мнение от 32 съдии. Подобно тълкуване на практика прегражда пътя за защита на гражданите и юридическите лица от вреди, когато те са причинени от отменени или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Ето защо смятаме, че предлаганата от нас промяна ще създаде необходимите гаранции за защита от вреди и в тези случаи“, мотивират се от БСП.
Червените депутати смятат също, че трябва да се търси отговорност от държавата за вреди от действия на разследващи органи и органи на съдебната власт, с които са нарушени не само правото на справедлив процес и на свобода, защитени в ЕКПЧ, но на всички права, закрепени в нея.
Депутатите от левицата напомнят, че в годишните доклади на правосъдния министър за изпълнение на решенията на съда в Страсбург по дела срещу България, се съдържат констатации, че в страната ни „не съществува генерално ефективно вътрешноправно средство за защита съгласно чл. 13 на Конвенцията. В съответствие със субсидиарния характер на производствата пред ЕСПЧ българската държава следва да въведе средство или комбинация от средства с оглед осигуряването на възможности за разглеждането на оплаквания за нарушения на гарантираните от конвенцията права”.
„Според нас нови вътрешноправни средства за защита са необходими и в този смисъл предлаганите промени целят да установят ефективен инструмент, който да гарантира закрила на хората от вреди, причинени от нарушения на техни права, защитени от конвенцията“, посочват народните представители от БСП. Не на последно място, те предлагат нова алинея на чл. 7 от ЗОДОВ, в която да се запише, че ако искът е предявен пред съд, който е и ответник по иска, съдът изпраща делото на най-близкия родово компетентен административен, районен или окръжен съд”.
От левицата обясняват, че с въвеждането на тази разпоредба ще се създаде яснота в хипотеза, при която искът е предявен пред съд, който е и ответник по него.
Конкретен повод за предложеното изменение е решение на Европейския съд по правата на човека от април т. г. по делото „Боян Господинов срещу България“. В него съдът в Страсбург приема, че има нарушение на чл. 6§1 от конвенцията, което се изразява в неспазване от страна на Окръжния съд в Стара Загора на изискването за обективна безпристрастност.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.