Газът отдавна не е енергиен ресурс, а политически инструмент. Кой как ще го използва е въпрос. Последното предложение за съществуващия договор между Булгаргаз и Газпром е от страна на Булгаргаз към Газпромекспорт. Това заяви енергийният министър в оставка Александър Николов пред БНТ.
Нямаше нещо, което Булгаргаз можеше да направи предварително. Последният анекс между двете дружества е предложен от Булгаргаз, повтори Николов.Европа без Газпром в момента не може да оцелее. Диверсификацията у нас може да се постигне до определен размер и момент. Този договор, който има България, ако се изпълнява, България ще има добър баланс на газа, може и да паднат малко цените, каза министърът в оставка.
„Обаче преговаряйки, разполагаш с договор и това са търговско-правни отношения по време на война, нека някой гарантира как се държи отсрещната страна спрямо България и Европа. Европа е поставена до стената заради неадекватната си политика в последните 10 години да вземе бързи решения, но бързи решения няма“, посочи той.
Газът за зимата в чисти количества ще се постигне. Наличен газ има. Следващото правителство трябва да реши дали трябва да продължи програмата за компенсации, подчерта Николов.
Трябва да престанем да слагаме думата посредници, това са търговци. Нека не забравяме кога България е имала два ефективни договора. И въпреки това е купувано от т. нар. посредници, каза енергийният министър в оставка.
Надявам се екипът за гръцката връзка да си е свършил работата както трябва. Факт е, че имаше ангажимент на ниво премиер на Гърция и нашия премиер, коментира Николов гръцката газова връзка.
За Gemcorp, попитан дали щеше да е партийна касичка, Николов отговори: „Как може да е касичка при положение, че няма ангажимент“. Тъжно е, когато българи оплюват успешни българи, когато бившият енергиен министър нарича човек, който управлява няколко десетки милиарда - лобист, каза Николов. Имаше фокус върху компания, която не желае нищо друго, освен да инвестира, посочи още Николов.
Той допълни, че има много варианти за действие за 7-те договорени танкера със синьо гориво. Това включва използването на алтернативни трасета за доставка или препродаване на количества.
"Изключително грозно е да се работи със страховете на хората предизборно, ама изключително грозно! Всъщност, ако има някой по-добро решение - през цялото време сме питали всички, всеки един да заповяда и да каже. Второто и третото карго с газ могат да бъдат разтоварени на алтернативни терминали. Дори и да не стане това, има механизъм да бъдат изкупени обратно или продадени с печалба за дружеството. Трябва да се търси гъвкаво и рационално решение към конкретния момент.", подчерта Николов.