След закриването на държавното дружество "България Хели Мед Сървис" - кога България ще се сдобие с медицински хеликоптер?
"Това е борба от 10 години. Трябва да се замислим искаме ли, или не искаме да имаме медицински хеликоптери, защото статистките показват, че има жизнена необходимост. Ние можем не един, а 101 да си купим, но трябва да изградим системата ХЕМС в България и когато я има, тогава тя би свършила някаква работа", заяви инж. Мариян Боновски пред Bulgaria ON AIR.
Според него, за да изградим системата, трябва да знаем в момента, в който се случи инцидент, на кого трябва да се обадим, кой ще реагира. Гостът уточни, че в световен мащаб системата ХЕМС е нещо, което дава възможност в рамките на 30 минути хеликоптерът да стигне донякъде и на още 30 минути той да го закара до болницата, а в ЕС това става за 8-12 мин.
"Със самата машина не можем да направим нищо - по простата причина, че трябва първо да се изгради самата система – да има площадки. В България към този момент няма нито една лицензирана такава", категоричен е инж. Боновски.
"Планинското спасяване е много малка част от ХЕМС-а. Този, който се е загубил в планината, въобще не е работа на медицинския хеликоптер. Той е спешна медицинска помощ, който при случай на пострадал отива, оказва му първа медицинска помощ и го закарва в най-близката подходяща болница, но първо трябва да се помисли кои болници могат да приемат такива хеликоптери", отбеляза инж. Боновски.
Гостът обясни за уред, който, поставен в хеликоптер, в рамките на 20 км локализира с точност до 3 метра пострадал човек по неговия телефон, но телефонът трябва да е включен, дори и да няма обхват. И коментира случаите в Пирин, където се рискуваха животите на 40 планински служители заради липсата на медицински хеликоптери.
"Трябва да обучаваме достатъчно пилотите, защото пилотите с 40-50 часа нальот няма как да извършват такива сложни задачи. Силно се учудвам защо въобще ни е необходим този хеликоптер, за който в момента се прави обществена поръчка, като физически няма изградена система. Това ще бъде поредната пиар акция на гърба на данъкоплатеца, защото тези пари се изваждат от националния бюджет", каза още инж. Боновски.
Той уточни, че един хеликоптер струва от порядъка на 7-8 млн. евро, но най-важна е поддръжката след покупката. Инж. Боновски добави, че изграждането на ХЕМС също струва доста пари, но поддръжката на една такава база при 400 летателни часа годишно струва от порядъка на 3,5-4 млн. евро, а когато е на 24-часов режим, струва около 5 млн. евро.
"Държавата трябва да изважда годишно 50-55 млн., за да има изградена система ХЕМС", обобщи инж. Боновски.