IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

У нас колите са поевтинели с 9 %, но пак са по-скъпи от европейските

В България и масовите марки се търгуват на по-високи цени

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Българите плащат по-скъпо, за да карат нови автомобили, показа доклад на Европейската комисия, сравняващ производствените цени на 27 марки и около 80 модела, продавани в 27-те страни членки.

Като цяло на българския пазар колите се предлагат с 10% по-скъпо от средното за Европа.

Ценовите различия са особено видими при неевропейските марки.

Така например Suzuki Grand Vitara идва у нас на цена, която е с 27,9% по-скъпа от средната за ЕС.

Nissan Micra e бил предлаган с една трета по-скъпо, а Honda Civic - с 35%.

Европейските производители проявяват по-голяма чувствителност към доходите на българина, предлагайки на нашия пазар малко по-ниски цени за някои модели, но по-високи за други.

Renault Megane например се е продавала с 5,5% по-евтино в сравнение със средното в съюза, Peugeot 407 - с 2,8% по-евтино, но по-масовата Peugeot 207 e предлагана на цена с 18,6% по-висока от европейската.

Opel Corsa у нас тръгва от цена, която е с 16,5% по-висока от средноевропейската.

FIAT продава с 5-9% по-скъпо, с изключение на модела Bravo, за който българите плащат 17,8% повече.

Като цяло през годината в България най-изгодно е продавал Citroen, като моделът C4 Picasso e вървял с 14,2% по-евтино, отколкото в ЕС.

При по-високия клас личи, че е по-скъпо да си купиш у нас BMW отколкото в Румъния или Швеция, но отклоненията са в рамките на до 9%.

Mercedes ни оценява като останалите европейци, продавайки до 3,6% по-скъпо.

VW Golf  се е предлагал в България със 7,7% по-скъпо от средното за ЕС, WW Passat - с 8,6%, а WW Polo - с 20,8 на сто повече.

Индексът представя производствените цени, без ДДС и такса регистрация, защото те се различават в Общността, но европейският паспорт позволява кола да се купи в една държава, а ДДС и такса да се платят в страната по регистрация.

Най-големи различия в предлаганите цени се забелязват при малолитражните модели, докато високият клас се продава на приблизително еднаква стойност в целия ЕС.

Като цяло цените на автомобилите в Европа леко са спаднали през миналата година.

Поевтиняването, което е средно 0,6% спрямо миналата година, не е резултат от намаленото заради кризата търсене, а трайна тенденция в следствие на световното свръхпроизводство в сектора и на конкуренцията между производителите.

Въпреки че стават по-достъпни, леките коли продължават да са най-скъпото нещо, което голяма част от домакинствата в ЕС купуват, посочи Еврокомисията.

Германия остава най-скъпата държава в ЕС що се отнася до автомобилния пазар, като на близко разстояние я следват Люксембург и Франция.

Най-евтините пазари през 2009 г. са били Великобритания и Швеция заради обезценяване на лирата и кроната спрямо еврото.

В еврозоната най-евтината държава е Малта, следвана от Гърция.

Според доклада високите цени в Германия се държат най-вече на по-скъпата работна ръка и на високите наеми за автосалоните.

Експертите са забелязали, че новата кола, купена от село, излиза по-евтино, отколкото в голям град.

В България цените са спаднали с около 9%, но предлаганите продажни стойности са били по-високи от средните за ЕС.

Най-чувствителен спад в цените е регистриран в Словения (-13,4%), като специалистите го обясняват с влизането на страната в еврозоната.

Като цяло поевтиняването на автомобилите е по-чувствително в новите страни членки, като се смята, че то се дължи на факта, че те бяха по-силно засегнати от рецесията и намаляването на търсенето на нови автомобили.

Относително стабилните цени на автомобилите през 2009 г. се дължат главно на даваните държавни субсидии, заеми и стимули за покупки на нови коли, които се прилагат в много държави с цел смекчаване на икономическата рецесия, смята Европейската комисия.

Забелязва се, че хората, които се стремят към малолитражните автомобили, по-често се възползват от схемите за финансиране на подмяната на коли, които предложиха повечето европейски правителства.

Регистрираните в ЕС нови автомобили през годината са 14,4 милиона, но това все още представлява спад в продажбите в сравнение с предкризисните времена.

Еврокомисията регистрира трайно поскъпване на резервните части и на поддръжката и ремонтите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата