В Италия пастата изчезна от рафтовете на супермаркетите. В Австралия пък нямаше тоалетна хартия. В аптеките в Англия вече няма парацетамол. Из целия свят вече липсват медицински маски и дезинфектанти.
Миналата събота Кристина Мой решава да се отбие в местния супермаркет, за да напазарува нужните продукти за следващата седмица. Но рутинното минаване през супермаркета в Сиатъл се превръща в тричасово чакане на дълга опашка, тъй като всички са решили да се запасят с продукти заради короновируса.
"Тоалетната хартия и млякото изчезваха от рафтовете по-бързо отколкото мога да броя. Щандовете с минерална вода вече бяха празни“, разказва Мой пред BBC.
По цял свят продажбите скачат много – с 40% в Нова Зеландия за хранителни стоки и с до 300% в Малайзия за санитарни стоки. Във всички тези страни има потвърдени случаи на заболели от коронавирус, но паническото изкупуване на стоки се случва дори и в държави, в които болни няма.
Последиците от паническото редене на опашки в магазините, когато обществото е пред криза, са прости – цените се покачват, а основни продукти са изтръгнати от ръцете на онези, които имат най-голяма нужда от тях, като маските, които вече не достигат и за медицинските работници.
Но въпреки че знаят, че паническото пазаруване няма положителни аспекти, защо хората продължават да го правят?
Според психолозите всичко това се дължи на страхът от неизвестното и вярването, че на драматичните времена, трябва да се отговори с драматични мерки, въпреки че в този случай мерките, които трябва да се вземат са прости – като това да миеш ръцете си.
Недостатъците на паническото купуване
Когато хората знаят, че наближават природни катаклизми като урагани или наводнения, е напълно нормално хората да се запасят с продукти.
"Рационално е да се подготвиш за нещо лошо, което вероятно ще се случи, казва Дейвид Савидж, доцент по поведенческа и микроикономика от Университета в Нюкасъл в Австралия. - Но не е рационално да купувате 500 консерви с печен боб за нещо, което най-вероятно ще бъде двуседмична карантина.“
Подобно държание може да доведе до още по-сериозен недостиг. Така се случва след урагана Харви, който удря богатият на петрол Хюстън, щата Тексас. Предпазните мерки, предприети от рафинериите, както и евентуалното наводнение, водят до спиране на доставките на петрол в цяла Америка. А ситуацията се влошава още повече, когато всички се качват на колите си и образуват опашки пред бензиностанциите, готови да напълнят резервоарите си догоре. Това доведе до двегодишно повишаване на цените на петрола. А повишаването на цените също стряска хората.
"Ако цената на ролка тоалетна хартия се утрои, това също плаши хората, тъй като стоката изглежда е по-оскъдна за придобиване. А това води и до повишаване на притеснението в обществото“, обяснява Стивън Тайлър, професор и клиничен психолог от Университета на Британска Колумбия.
Примерите в кризата, предизвикана от коронавируса, не са малко – пакет с предпазни маски на места вече струва 100 долара. Скачат цените и на дезинфектантите, като в различни държави властите и компаниите трябваше да се намесят и да ограничат скачането на цените. Правителството в САЩ пък моли хората да спрат да купуват маски, не само защото не помагат при Covid-19, а и защото не достигат за медицинските работници.
Психологията на паническото купуване
"Има разлика между подготовка за бедствие и паническо купуване“, казва Тайлър. По думите му, когато се подготвят за бедствия, хората имат ясна представа какво ще им е нужно ако спре токът или се прекъсне водоснабдяването. Но след като не е ясно как Covid-19 ще ни засегне, има много несигурност и при пазаруването.
"Паническото купуване се подхранва от тревожността и до това до къде сме готови да стигнем, да да потушим това притеснение – като например да се редим на опашка часове наред, за да си купим това, от което нямаме нужда“, обяснява Тайлър. Вече сме ставали свидетели на подобно нерационално пазарене. През 14962 г. по време на Карибска криза, американците се презапасяват с консерви и вода за да оцелеят при евентуален ядрен взрив. А след това дойде Y2K, точно в началото на хилядолетието, когато часовниците трябваше да се ресетнат на 00 в началото на 2000 г. Хората се притесниха, че това може да доведе до глич, който да изстреля бойни глави. Тогава хората не само складират храна и вода, но и пари. През 1999 г. Америка печата допълнителни 50 милиарда долара заради истерията.
Според експертите, паническото пазаруване кара хората да се чувстват така, сякаш имат контрол над ситуацията.
"Всички сме наясно, че да си мием ръцете и да имаме култура на кашляне са единствените мерки, които трябва да вземем. Но за повечето хора да си миеш ръцете е прекалено обикновено. Това е драматично събитие, следователно – имаме нужда от драматичен отговор. За това хората хвърлят пари за неща, които се надяват, че ще ги предпазят“, обяснява Тайлър. Според Савидж има и друга причина – хората се страхуват да не пропуснат възможността: "Ако по-късно осъзнаем, че ни трябва тоалетна хартия, а не сме си купили, когато сме имали шанс, ще се почувстваме много по лошо“, обяснява той.
Манталитетът на стадото също допринася за това поведение. Експертите казват, че фактът, че факта, че паническото купуване се случва изобщо, може да подтикне хората да участват.
"Паническото пазаруване се отразява от медиите, които допълнително влошава нещата. Ако всички на Титаник бягат към спасителните лодки, ще тръгнете да бягате и вие, независимо дали корабът потъва или не“, обяснява Тайлър.
Каква е алтернативата на паническото пазаруване?
Най-важното е да държим под внимание не само своите нужди, но и тези на останалите – напълно нормално е да купим това, от което ще има нужда семейството ни, но е напълно ненужно да изкупуваме достатъчно неща, с които можем да напълним бункер, в който да живеем след Денят на страшния съд. Колективното паническото купуване води до покачване на цените и до риск хората, които имат нужда, да не стигнат до основни продукти.
В основата на спокойствието стои и получаването на информация от проверени източници, за да не се поддаваме на фалшива и преувеличена информация. Заради слухове, че в Китай вече няма да изнася тоалетна хартия и кърпички, хората в Япония започнаха масово да изкупуват тези продукти. За да спрат паническото купуване, властите в страната трябваше да излязат с официално становище, че тези два продукта се произвеждат на територията на Япония и не се внасят от други страни.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.