В кризисни времена Финландия вика на помощ съвременната кавалерия - инфлуенсърите.
Хелзинки посочи инфлуенсърите в социалните мрежи като критични за общественото по време на кризата. Така те се нареждат до лекари, шофьори, служителите в магазини за хранителни стоки. Финландия твърди, че е единствената страна в света, която е определила инфлуенсърите като критични.
Нови информационни канали
"Наясно сме, че правителствената комуникация не стига до всички. Преди това беше възможно чрез традиционни медии като телевизия, но днес, особено младите хора, получават новините си през социалните мрежи", казва Аапо Рихимаки от комуникационният отдел на финландския министър-председател.
Идеята е за сътрудничество между финландското правителство, агенцията за спешни резерви и PING Хелзинки, консултантска агенция за социални медии.
Въпреки че никой не можеше да предвиди пандемията, Финландия се подготвя за криза от тази скала от десетилетия. Агенцията за спешни резерви обединява сили с публичния сектор и индустрията, за да осигури, че ключовите за страната дейности могат да бъдат подсигурени по време на извънредно положение.
PING Хелзинки пък играят важна роля в комуникацията. Те редактират съобщенията на правителството във формат, по-подходящ за социалните мрежи, след което го изпращат до своята мрежа от 1500 инфлуенсъри. Те пък от своя страна могат да използват тези съобщения и снимки както искат.
"Това е чест", твърди Иняри Фернандес, с над 34 000 последователи в Instagram и 100 000 aбоната в Youtube.
Фернандес публикува съветите на правителството в Instagram stories няколко пъти седмично. Разпределя ги между обичайното й съдържание за живота в Лапландия и семейното ежедневие в отглеждането на две деца.
Инфлуенсърите участват доброволно и не получават заплащане за тази кампания.
"Бих отказала да получа пари. Това е нашият дълг като граждани", продължава Фернандес.
Тя е от първите, които се присъединяват към кампанията дни след като Филнандия обяви извънредно положение и посъветва гражданите си да се изолират в средата на март месец.
Отворено към съвременния начин на комуникация правителство
Мобилизацията на активните в социалните мрежи е възможна, защото те от 2 години насам са част от плана на действие при извънредно положение. Те са добавени към съвкупност от важни професии преди година и половина, след като медийният сектор, включен в плана за действие, осъзнава, че традиционните канали няма да бъдат достатъчни за да се обхване цялото общество по време на криза.
Финландците имат високо доверие в медиите си и е с един от най-високите показатели по свобода на словото в света. Но страната не е имунизирана срещу постоянно менящия се пейзаж в медийната сфера.
"Някои хора се доверяват повече на инфлуенсъри, отколкото на медии", обяснява Теро Коскинен, начело на медийния щаб в Агенцията за кризи.
Коскинен твърди, че целта на сътрудничеството е да се намерят процедури, които помагат на влиятелните в социалните мрежи да комуникират информация, базирана на факти.
"Ако можем да накараме дори и ученик в гимназията с около 1000 последователи да сподели информация, това също е ценно. Те може да имат и повече реакции и да повлияят повече на съответния кръг последователи от някой с повече абонати", обяснява Ина-Пириета Лахти, генерален директор на PING Хелзинки.
Тя вижда и почва за още повече сътрудничество и експерименти. Може ли светът да стане свидетел на TikTok видео с премиерът Санна Марин?
"Не бих го отхвърлила като опция. Нашето правителство и служители разбират, че социалните мрежи са важен и надежден начин за комуникация. Те са готови да опитат нещо ново", казва тя.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.