Туроператорите не трябва да предлагат като единствена възможност ваучер за пътуване. Това коментира Лиляна Арсова, директор на Дирекция "Туристическа политика" в Министерството на туризма.
Заради ситуацията с коронавируса екскурзии и резервации за почивки бяха отменени. Сега много хора се притесняват да пътуват и искат да отложат платените ваканции с поне няколко месеца.
Министерството на туризма потърси консенсус между заинтересованите страни и се стигна до решение за пътуванията, които не можаха да се осъществят - потребителите да имат възможност да получат ваучер, който да се използва по-късно, да използват друга алтернатива за ваканция или да получат обратно заплатената сума.
Потребителите, които имат затруднения в своя избор или им е необходима допълнителна информация, могат да се обадят на горещата линия на Министерството на туризма."Чл. 25 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение изрично казва, че туроператорът има задължение, ако съответно потребителят поиска, да възстанови заплатената сума за туристическо пътуване, което съответно е било отменено поради обявеното извънредно положение или да предложи ваучер, което е втората хипотеза, за заплатената сума или ако случайно потребителят не желае да се възстанови сумата, в същото време не желае и ваучер, може да се постигне споразумение за предоставяне на туристически пакет заместител, така че услугата да има възможност да бъде ползвана по друго време и на друго място", каза Арсова пред БНР.
Ваучерът се издава само и единствено, когато е приет изрично от пътуващия. Ваучери могат да се издават за несъстояли се пътувания по време на периода на извънредното положение - от 13 март 2020 година до 13 май 2020.
"За всички останали случаи преди и след извънредното положение се прилагат разпоредбите на Закона за туризма, в които са транспонирани съответните текстове на Директивата за пакетните туристически пътувания", допълни Лиляна Арсова.
По всяко време потребителят може да се откаже от пътуване, каза експертът:
"Законът не го ограничава. Във ваучера ясно е видно, че той е приет изрично от пътуващия, във ваучера ясно е удостоверено съгласието на пътуващия, но законът и препоръките на Европейската комисия казват, че във всички случаи пътуващият може да се откаже да пътува или да поиска възстановяване на сумата", подчерта Арсова.