За повечето от нас все по-конкретните доказателства, че ефикасността на ваксините срещу Covid намалява с времето, трябва да бъдат причина за безпокойство. За фармацевтичните компании, които са похарчили милиарди долари за разработката им, това е възможност, която се получава веднъж в живота, казва Дейвид Фиклинг за Bloomberg Opinion.
Последните проучвания за ефективността на ваксините доведоха до редица поръчки за реимунизационни дози. САЩ ще започнат да разпространяват допълнителни ваксини от 20 септември и очакват да пуснат около 100 милиона дози през следващите месеци. Обсъжда се съкращаването на прозореца преди трета доза от осем до едва пет месеца. Миналата седмица Великобритания поръча още 35 милиона дози от ваксината Pfizer Inc., за да подсили приложените по-рано дози. В Израел всеки над 30-годишна възраст вече отговаря на условията за реимунизация.
Това е голяма промяна за традиционния бизнес модел на ваксини. Въпреки че в много случаи се поставят на почти всеки човек на планетата, препаратите за имунизация обикновено са неизгодни за фармацевтичната индустрия.
Ваксини, които изискват години разработка и милиарди долари финансиране, се купуват в огромни количества от правителства, които внимателно следят цената и често са ефективни за цял живот след еднократна доза. Този модел на изключително високи начални разходи, минимални маржове и почти нулева повтаряемост не представлява привлекателен начин за компаниите да разпределят капитал. В продължение на десетилетия има опасения, че изследователската и развойна дейност в сферата на ваксините значително намалява. Ако не беше постоянният приток на нови клиенти, когато децата се раждат и започнат обичайния си ваксинационен цикъл, тази част от индустрията би замряла още повече.
Приливът на поръчки за реимунизационни дози нарушава този модел. Травмирани от най-голямата пандемия от един век насам, богатите страни се готвят да плащат скъпо година след година, за да останат защитени. Предвид вероятността по-голямата част от населението на света от 7,7 милиарда души в крайна сметка да получи годишни дози от лекарство, което се продава на дребно между 2 и 20 долара, индустрията Covid вече е много по-голяма от грипния бизнес, който носи 6,5 милиарда долара годишно. Достатъчно е само да погледнете редицата компании, които провеждат клинични изпитвания на лекарствата си, той показва зашеметяващ контраст в индустрия, която беше изпаднала в летаргия заради необезпокояваната доминация на GlaxoSmithKline Plc, Sanofi, Merck & Co. и Pfizer, а конкурентите им се насочиха към по-печеливша дейност.
Целият анализ четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.