Проектът School is Cool представя мнения на родители на ученици за новата учебна година и предизвикателствата, свързани с нея
2020-а година подложи всички ни на изпитание, промени ежедневието и на малки, и на големи, а в образователната сфера се наложи за съвсем кратко време да се премине към дистанционно онлайн обучение. Именно това предизвикателство провокира нашия екип да потърси мнението на една от най-ангажираните страни в процеса - родителите.
В поредица от няколко интервюта ще ви срещнем с родители на ученици на различна възраст и посещаващи най-разнообразни училища, за да разберем как се подготвят те за новата учебна година, какви са техните страхове и надежди, и как с помощта на технологиите бихме могли по-лесно да преодолеем препятствията, които ни очакват.
Az-jenata.bg стартира проектът School is Cool, посветен на новата учебна година и предизвикателствата, свързани с образованието днес и интензивното използване на технологиите.
Първата среща е със Станислава Величкова, учител в столичното 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, родител на две деца - Яна (6 клас) и Калина (2 клас).
Как премина при вас дистанционната форма на обучение? Вие сте учител и родител, как успяхте да съчетаете професионалните задължения с родителските ангажименти и имате ли резервен план, ако се наложи отново да се премине в даден момент към дистанционно обучение?
Дистанционната форма на обучение свърши своята работа. Тази форма е напълно уместна в случаи на криза, но изморителна и неподходяща за постоянно обучение. В този смисъл като родител и учител прекарах много време пред компютъра. Но аз търся и позитивите, кризата е възможност да бъдем професионално по-добри и по-малко критични.
Сега се надявам да се върнем в училище, защото нищо не може да замени взаимодействието между учители и ученици в реална среда, и да организираме смесена форма на обучение, когато е необходимо.
Достатъчно подготвени ли бяха българските учители и ученици, също и родителите, за дистанционното обучение?
За всички беше неочаквано. Всички учители превключиха много бързо и се справиха прекрасно. Учениците, с които работя, както и техните родители, също. Разбира се, не навсякъде е било така и това много зависи от организационните възможности на всяко училище.
В 119 СУ имахме предварително изградена система с училищни профили в Google G suite за образованието. Всеки ученик в училище има създаден акаунт, дори първокласниците, и по този начин бързо преминахме от училищната класна стая в Google classroom. Учителите също имахме добра подготовка. Училището осигурява и насърчава обучението в различни курсове и тренинги. Една голяма част от колегите ми сме преминали и обучение за Google учители.
Предстои да поемете от тази година нов клас - първокласници. Какви са притесненията и надеждите ви за новата учебна година?
Предстои ни непредсказуема учебна година, в която ще се наложи да бъдем много гъвкави, съпричастни и готови на промени. За всички тази ситуация е нова и непълно непозната. Трудно е да се използват конкретни решения, всичко трябва да бъде приспособено през спецификата на училището, затова трябва да се подходи с много разбиране.
Споделям и разбирам притесненията на родители и колеги, но се опитвам да бъда настроена положително и вярвам, че с добавянето на нови предложения към препоръките на МОН и вътрешните за всяко училище правила, ще се намерят решения.
Надеждите ми са да се върнем към нормален учебен ритъм в присъствена форма, доколкото това е възможно, защото тази форма е по-ефективна за малките ученици. И ми се иска първокласниците, които с радост очаквам, да имат интересен и пъстър училищен живот. За тях ще се запази традицията за тържествено откриване на учебната година.
Преподавате на деца от 1 до 4 клас. Какви са наблюденията ви за децата и тяхното развитие?
В децата е заложено доброто. Необходима им е само нашата подкрепа и разбиране. Днешните деца са открити, любопитни и инициативни. Споделят интересите си, заявяват себе си по интересен начин и затова е много важно да познаваме техните индивидуални особености и да се съобразяваме с тях.
От друга страна не бива да забравяме, че децата са много чувствителни и те също преживяват трудности и имат своите проблеми. Затова, изисквайки много от тях, трябва и много да ги подкрепяме.
Как е организиран начина на работа и какви мерки за безопасност са предприети в училището, в което преподавате?
Спазвайки препоръките на МОН, всяко училище ще има възможност да направи работещ и максимално гъвкав план. В едно голямо училище, каквото е 119 СУ, промените ще зависят от нашата организация и от организацията на ръководните екипи. Ще се разчита на комуникацията с родителите, защото е важно е да се вслушаме в тяхното мнение и също така да разчитаме на тяхната подкрепа.
От 15 септември ще има опити максимално много часове да бъдат изнесени извън класните стаи. Мисли се в посока как да се избегнат струпванията на учениците от различните етапи, затова се предвижда часовете да започват по различно време. Времето за столово хранене ще бъде разширено. Високи и непрекъснати мерки за дезинфекция.