IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Учебниците по турски като майчин език били остарели

Не били подновявани от 20 г., пък по тях учат 7000 ученици

Учебниците по турски като майчин език били остарели

Снимка: архив, Impact Press Group

Учебниците по турски като майчин език, по които сега се учи, са издадени през учебната 1992/1993 година, не са преиздавани, морално и езиково са остарели и се разпадат в ръцете на учениците. Това каза в пресклуба на БТА Антонина Желязкова - председател на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия.

Тя представи резултати от проучване на центъра от май 2012 г. за образователните проблеми на учениците, изучаващи турски език като майчин в българското училище.

По думите на Желязкова няма друга учебна дисциплина у нас, за която учебниците не са подновявани 20 години. Според изследването през учебната 1992/1993 година 114 000 ученици у нас са изучавали турски като майчин език, а след това с всяка изминала година броят им намалява драстично.

През учебната 2005/2006 година броят на тези ученици е намалял до 25 191, през 2009/2010 година - до 15 000, а през учебната 2010/2011 година майчин турски език в България изучават 7000 ученици, съобщи Антонина Желязкова.

По думите й една от причините за намаляването на учениците, изучаващи майчин език, е че "министърът на образованието не е издал държавните образователни изисквания за учебното съдържание по предмета "Майчин език", както се предвижда по действащия Закон за народната просвета".

Доказано е, че без книжовното владеене на майчиния език и без книжното владеене на българския език децата от турски произход не могат да научат добре и различни европейски езици, коментира Желязкова. По думите й единствено в семействата на добре образованите турци у нас се отчитала важността за книжовното знание на майчин език.

В Член 74 от законопроекта за предучилищното и училищното образование са показани принизени изисквания за изучаването на майчиния език, което е недопустимо, заяви Желязкова. Тя цитира този текст, според който "в процеса на училищното образование могат да се изучават и учебните предмети "Майчин език" и "Хореография".

Къде е логиката, тези два предмета да се съберат и равнопоставят, попита Желязкова и отбеляза, че майчиният език е фундаментално човешко познание и право, а хореографията е професионално обучение, пише БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата