Ръководството на „БДЖ-Холдинг“ има краен срок до понеделник (6 август) да даде допълнителни предложения за реформи за развитие на дружеството, за да получи необходимата субсидия за август от около 14 млн. лв. Това заяви пред „Фокус“ вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков по повод на изказването, че пътническите влакове ще спрат без субсидията.
Дянков увери, че държавната помощ за железницата ще бъде осигурена, поне частично, ако предложенията бъдат одобрени.
„Спряната субсидия за юли на железниците от около 14 млн. лева е много по-малка от парите, които дружеството дължи на бюджета - 24 милиона лева досега и още 6 милиона лева до края на годината“, каза Дянков.
Малко по-късно министърът на транспорта Ивайло Московски е наредил на директорите на БДЖ да представят списък от допълнителни мерки, така че да е явно, че те правят всичко възможно, за да плащат поне част от този заем.
Дянков припомни, че през 1995 г. тогавашното БДЖ, което е било заедно с НКЖИ, е взело два заема от Световната банка.
"Просто са опукали парите веднага и оттогава не се плащат лихвите. Преди няколко години Министерство на финансите плаща по първия заем, който е по-малък и напоследък БДЖ започна да не плаща и по втория заем. Един вид очакват от държавния бюджет Министерство на финансите да плаща лихвите по втория заем, които за тази година са около 30 милиона лева. Съответно казахме – няма такова перо в държавния бюджет, вие трябва да си плащате, знаем, че ви е трудно положението", заяви вицепремиерът.
Държавната субсидия беше спряна преди един месец заради необслужван от превозвача кредит от 150 млн. лева към Световната банка.
По-рано днес стана ясно, че следващата седмица ще бъде свикан кризисен щаб, в който на общо събрание транспортният министър, заедно с ръководството на БДЖ и НКЖИ ще обсъдят проблемите и бъдещето на железницата.