Празничната еуфория може да намали бдителността ни, докато пазаруваме. В дните около Коледа и Нова година много често търговците опитват да ни привлекат с различни промоции и специални оферти. Понякога обаче е възможно те да се провеждат некоректно и да нарушават правата ни, предупреждават от Комисията за защита на потребителите.
Преди да вземат решение да закупят дадена стока, нека потребителите се информират не само за цената й, която трябва да бъде изписана ясно и четливо, но и за нейните съществени характеристики като страна на произход, материалите, от които е изработена, и т. н., да помислят дали наистина тя отговаря на техните потребности, посъветваха от КЗП за Dnes.bg.
При провеждането на промоции могат да бъдат приложени различни нелоялни търговски практики. Понякога търговците прибягват до трика да обявяват едни цени на опаковките и на щандовете, а при маркирането на касата да се окаже, че потребителите трябва да заплатят по-висока цена. Колкото и много стоки да сте закупили, постарайте се да запомните стойността на всяка от тях и да следите на каква цена се маркират на касата. Ако забележите, че цената, която се маркира, е по-висока, разумното поведение е отказ от покупката.
Друга възможна нелоялна практика е предлагането на промоционални стоки с различни подаръци. Оказва се, че когато потребителят закупи от конкретните стоки, не може да получи подаръка си, като за причина търговецът посочва, че количествата на предвидените за подаръци стоки са се изчерпали. В тези случаи съветът към потребителите е предварително да се поинтересуват дали подаръците са налични и чак тогава да закупят промоционалните стоки.
Търговците могат да прилагат трикове и като предлагат стоки на промоции, които обаче са в ограничени количества. Когато потребителят желае да закупи от тях, се оказва, че количествата са се изчерпали и им се предлагат други със сходни характеристики, но на по-висока цена. Съветът е потребителите да обърнат внимание на характеристиките на алтернативните стоки и да преценят дали наистина се нуждаят от тях и ако отговорът е отрицателен, да не ги закупят.
В магазините могат да бъдат некоректни към клиентите и като им предоставят възможност за ползване на отстъпка при закупуване на продукти от обекта над определена стойност при неясни правила. На практика това става, като търговецът поставя условия, при които офертата важи например само при закупуване на определени стоки или определена група стоки, но това не е посочено или е посочено, но не достатъчно ясно за потребителя. Затова е добре при подобни оферти предварително да се информират има ли условия за ползването на офертата и ако – да, какви са те.
Хората трябва да бъдат внимателни и когато пазаруват при така популярните коледни и новогодишни намаления. За да не бъдат подведени, преди всичко е необходимо да обърнат внимание на това дали е посочена старата цена, на която е предлагана стоката, преди да бъде намалена. Също така и да изчислят дали отстъпката отговаря на посочения процент.
Ако намалението е частично, това трябва да бъде посочено. Добре е потребителите да се поинтересуват предварително за кои стоки важи намалението, тъй като понякога търговците обявяват намаление с цел да привлекат клиенти в магазина и наред с намалените стоки или вместо тях да пласират и артикули на редовни цени.
От Комисията за защита на потребителите дадоха и един общ практичен съвет - преди да решите да се възползвате от намаление, да се информирате дали тези стоки не се предлагат на по-изгодни цени в други магазини. Намалението за конкретния обект може да е действително, но да не ви дава възможност да закупите предлаганата стока на най-добрата цена.
Когато закупуват стоки чрез електронни магазини, потребителите имат същите права, както и при пазаруването от традиционните търговски обекти – право на информация за цената и съществените характеристики на стоките, право на рекламация при установяване на дефект. Те имат право и да знаят предварително крайната цена, която ще заплатят, включително и за куриерската услуга, в случай че тя не е част от обявената цена на продукта и че доставката не е безплатна.
Пазаруването по интернет дава голямото предимство на потребителите да посетят много магазини, докато седят пред компютъра и да разгледат десетки и стотици оферти за продукти със сходни характеристики, от които да се спрат на тази, която отговаря на техните потребности.
Неудобство е това, че няма физически допир до стоките, но то се компенсира от едно допълнително право, което законът дава при пазаруване от разстояние – покупката да бъде отказана в рамките на 7 работни дни след доставката й. Тук обаче е важно потребителите да обърнат внимание дали търговецът не поставя изисквания за упражняване на това право.
Все пак, когато потребителите вече са се спрели на конкретна стока, задължително трябва да обърнат внимание дали има информация за името и адреса на търговеца, който я предлага, съветват от КЗП.
Липсата на тези данни най-малкото показва, че търговецът не стои открито пред своите потенциални клиенти и възпрепятства възможността за обратна връзка с него. Това би попречило да бъде върната стоката както в рамките на 7-дневния срок, така и при евентуално установяване на дефект.
Полезно за потребителите е да се поинтересуват и от отзивите на други клиенти на въпросния електронен магазин, от който са решили да пазаруват. Тези магазини често имат форуми, в които хората споделят доволни ли са от предлаганите стоки, отзивчив ли е търговецът при предявяване на рекламации и пр.
Всяка година през почивните дни Комисията за защита на потребителите има дежурни експерти, които отговарят на националния телефон на потребителя 0700 111 22, и екипи, които извършват проверки по сигналите, които изискват предприемане на незабавни действия.
И тази година в дните 22-23 декември и до обяд на 24 декември дежурен експерт ще приема сигнали и ще дава консултации на гражданите относно правата им при закупуване на стоки и ползване на услуги и дежурни екипи в страната ще бъдат в готовност да извършват проверки по постъпилите сигнали.
Практиката показва, че обикновено в празничните дни обажданията са по-малко от тези в делничните. Сигналите и жалбите се увеличават след празниците, когато хората са отворили своите подаръци и са имали възможността да ги разгледат и установят дали всичко с тях е наред.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.