Забраната за пушене вече дава ефект и води до свиване на продажбите с 3 до 4 процента, сочи анализ на Индъстри Уоч.
От компанията уточняват, че е рано да се оценят трайните ефекти от въвеждането на забраната, но в други страни от ЕС, в които е въведена подобна забрана, продажбите на цигари падали с
4-11 процента.
Ефектът от забраната за тютюнопушене на обществени места е само един от акцентите от текущо изследване на Индъстри Уоч върху пазара на цигари и тютюневи изделия у нас. От компанията отбелязват, че в сравнение с 2008 г., държавата събира едва 7 процента повече приходи, при двукратно увеличение на акцизните ставки на цигарите за периода, заради 45
процента спад в обема на обложените цигари в продажба.
"Увеличаването на теглото на специфичния акциз в цената оказа неравномерно влияние върху пазарните цени в различните сегменти. Влиянието от повишените акцизи беше пропорционално
много по-силно върху по-евтините цигари, а ефектът върху по-скъпите цигари беше като цяло по-слаб", посочват от Индъстри Уоч.
През 2012 г. цените на 24 от най-продаваните 30 асортимента остават непроменени спрямо 2011 г. Ценовата динамика е по-различна сред по-малко популярните асортиментенти, сред които
има отделни случаи на агресивно намаление на крайната цена, показват данните на Индъстри Уоч.