Бойко Борисов остава най-споменаваната от медиите личност, въпреки че отношението към него се променя от силно позитивно към негативно. Това показва мониторингът за поведението на медиите в предизборната кампания за периода 10 януари - 10 май, представен от Орлин Спасов от фондация "Медийна демокрация".
ГЕРБ печели изборите в условията на медиен негативизъм към лидера Бойко Борисов и самата партия, започнал след протестите през февруари, обясни Спасов.
Бившият премиер запазва забележителното си превъзходство по присъствие в медиите с 2954 информационни единици, но вече отношението към него от силно позитивно през миналата година преминава към крайно негативно.
Дори когато експремиерът обаче отсъства и се оттегля от пряко участие в медиите, остава най-важната тема в тях. Втората и третата позиция по споменаване в медиите се заемат от Цветан Цветанов - с 1607 публикации и Сергей Станишев - с 1447.
Докато за периода януари-май всички медии охлаждат отношението си към Борисов и Цветанов, то към Станишев то остава без съществена промяна - медиите не променят лошото си отношение към него. Негативно се отнасят медиите и към останалите лидери на политически сили, като Меглена Кунева е представена дори по-негативно от Волен Сидеров, който през миналата година беше най-нехаресваният политик от българските медии. Единствено към Лютви Местан медиите са в зоната на неутрално отношение.
Прави впечатление, че БСП е отразявана много по-позитивно от лидера си, тъй като почти всички издания затоплят отношение към партията.
За ДПС медиите остават в неутралната зона на съобщаване, а "Атака" регистрира рязка промяна в позитивно споменаване.
В новинарските сайтове тройката на най-споменаваните лица се запазва - Бойко Борисов, Цветан Цветанов и Сергей Станишев. От говорещи субекти обаче лидерите на ГЕРБ се превръщат в обект на оценка. Налице са също така нови медийни герои - прокурорите. От институциите прокуратурата се подрежда на трето място по отразяване след двете водещи партии ГЕРБ и БСП. Ръководителят на медийната програма на фондация "Конрад Аденауер" за Югоизточна Европа Кристиян Шпар коментира, че по време на кампанията са доминирали тежка предизборна борба и скандали, за сметка на задълбочени дебати.
Според Орлин Спасов посланията на клиповете и плакатите на партиите не са успели да излъчат алтернатива една от друга. Навсякъде се говореше едно и също, а тази еднаквост доведе различията да бъдат направени с други средства - скандала, добави той.
Експертът посочи, че един от основните проблеми на тази кампания беше поведението на някои медии в деня за размисъл. Макар новината за бюлетините да бе от изключителна значителност, с нея не се подходи професионално, смята Спасов.
Според него медийната среда в контекста на изборите е била нестабилна, много медии извършили рязка конюнктурна промяна в отношението си към отделните политически субекти.
Експертът определи това поведение на медиите като липса на стабилна ценностна ориентация в тях.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.