IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Ще се създадат училищни символи според новата програма за образование

Народното събрание прие национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка /2006-2015 г./

Ще се създадат училищни символи според новата програма за образование

Народното събрание прие национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка /2006-2015 г./ със 122 гласа "за", 15 против и 4 "въздържал се".

При представянето на документа вицепремиерът и министър на образованието и науката Даниел Вълчев заяви, че като цяло е постигнато съгласие по програмата, която по думите му в никакъв случай не е съвършена, но до голяма степен отразява очакванията и необходимостта от развитие на системата.

Двете основни цели на програмата са равeн достъп до образование и качествено образование, посочи Вълчев. По думите му равният достъп до образование е сериозен въпрос пред всички модерни общества, а опасността от изолиране на определени членове от обществото и на маргинализирането на цели социални групи е силно свързан с възможността за получаване на образование от тези групи.

Към момента българското образование не е нито качествено, нито некачествено: истината е, че не знаем колко качествено е преподаването в едно определено училище, в един определен клас, област или община, каза Вълчев. Той отбеляза, че в България все още няма обективни измерители на национално равнище и това е съществен недостатък на образованието ни.

Националната програмата сама по себе си не изисква специфични финансови усилия и МОН може до някъде да се справи с тазгодишния бюджет, каза министърът. Според него когато се говори за образованието като национален приоритет, трябва да се има предвид, че това трудно може да стане без изразено финансово усилие, както към повишаване статуса на учителите, така и към подобряване на материалната база в училищата.

"Не е нормално да имаме компютри, а стаите да се отопляват с печки на дърва и въглища и прахолякът от въглищата да полепва по клавиатурите", посочи Вълчев.

Той пое ангажимент на 1 октомври да представи отчет на извършеното и подробен план за това какво ще се извърши през следващата учебна година.

Според Иван Иванов от ДСБ документът е по-скоро анализ на състоянието на образованието и най-общо отправени виждания в каква посока да бъдат разглеждани проблемите и да се търсят решения. Той попита какво ще докладва министърът на 1 октомври, след като не са възложени конкретни задачи. Според него програмата трябва да е с конкретни срокове и отговорности, иначе се превръща в стратегия.

Народният представител отбеляза, че има спад в изпълнението на стандартите на образованието и изключителен спад в дисциплината в българското училище. Той даде за пример проучвания, според които в 12-ти клас занятията се посещават от по-малко от 50 на сто от учениците. Депутатът попита каква е визията на министерството за усъвършенстване на системата за оценяване и одобряване на учебниците.

Иванов каза, че не е видял нито един, макар и елементарен критерий за качеството на образованието. По думите му оценките в българското училище не отговарят на качеството на получаваното образование, а ролята на тестовете се фетишизира.

В приетата днес програма се отбелязва, че в образователната система главна ценност е детето и интересите на останалите участници в процеса - учители, директори, кметове, издатели на учабници, трябва да са подчинени на равния достъп и качественото образование на децата. Според документа основните проблеми са ориентирането към запаметяване и възпроизвеждане, а не към мислене и формиране на умения, липсата на ситема за национално външно оценяване и неефективна система да вътрешно оценяване на качеството на образованието, много необхванати в училище и отпаднали деца, ниския социален статус и авторитет на учителите, свръхцентрализация на управлението на системата.

Промяната в образователната структура предвижда завършване на основно образование след седми клас, разделяне на гимназиалната степен на два етапа, както и осми клас да бъде време за интензинво чуждоезиково и компютърно обучение и/или за професинална подготовка.

Сред мерките, отбелязани в програмата, са разработване на нови изисквания към съдържанието на учебниците, усъвършенстване системата за оценяване и одобряване на учебници, безплатни учебници от първи до четвърти клас, осигуряване на високоскоростен интернет в училище, изграждане на национален образователен портал, разработване на електронни учебни курсове.

Предлага се също да се създадат училищни символи /знаме, химн, емблема и при желание униформа/, традиции за честване на празници, система за награждаване на учители и ученици.

Предвижда се изграждане на ефективна система за вътрешно оценяване чрез широко използване на тестове и система за национално стандартизирано външно оценяване. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата