Децата след шести клас трябва да могат да избират в кое изкуство да се развиват - литература, музика, изобразително изкуство или сценични изкуства, и там да разкрият възможностите си. Tова каза за БТА учителят по изобразително изкуство от СМГ Пенчо Симеонов.
Неговото мнение е, че е най-добре учениците в средния курс да изучават изобразително изкуство факултативно. "Кому са нужни днес всестранно развити личности, които си мислят, че от всичко разбират? Нека учениците сами открият на какво са способни", допълни Симеонов.
Според него електронните игри, интернет, рекламата, анимацията влияят потискащо върху въображението на децата. Те все по-често използват образни шаблони от игрите, комиксите, анимацията. Как да твори едно дете, когато в едната си ръка държи смартфон, от който гледа, а в другата - четка или молив, пита Симеонов.
Децата изгубиха усещането за полет на въображението. Трудно си представят себе си в една фантазна обстановка. Станаха много земни, практични и консумативни. Днес те разполагат с всичко - материали, образи от целия свят, информация, но в главите им е един информационен хаос от готови модели, посочи учителят.
Часовете по изобразително изкуство драстично намаляват през последните 20 години за сметка на други предмети, коментира учителят по изобразително изкуство. Според него не е възможно за един час да се преподава история на изкуството на Египет или Древна Гърция. За един час не могат да се изброят само династиите и периодите, допълни учителят.
Той настоява да се въведе един учебник по този предмет. В момента всеки колектив, който напише учебник, започва да си го рекламира и препоръчва на учителите, каза Пенчо Симеонов. Ако авторите имат много връзки, приятели и познати, учебникът им "върви", допълни той.
Идеята за един учебник по предмет беше застъпена от бившия образователен министър Анелия Клисарова. Тя настояваше до завършване на основно образование учениците да учат по един учебник за всеки предмет, а не както досега да се избира между три.Според Симеонов и учебниците по изобразително изкуство не са пощадени от грешки и недомислици.
"Например в учебник на популярно издателство има урок "Кухините в човешкото тяло". Защо ли?", чуди се той.
В него има и теми като "Преобразуване на формата" или "Абсурдни рисунки", каквито са работите на Морис К. Ешер, които не се обясняват смислено и разбираемо на децата, уточни Симеонов.
Твърде много аналогии се правят между неща, създадени от природата и такива, създадени от човека, които са пределно ясни и губят времето на децата, смята учителят.
Преподаването на изобразително изкуство трябва да бъде съобразено с профила на училището, смята Симеонов. Например в СМГ изобразително изкуство при по-големите се преподава в три направления - развитие на мисленето и възможностите в индустриалния и графичния дизайн, аранжиране на вътрешно архитектурно пространство и приложна комбинаторика, която подпомага първите две и прави връзка с точните науки - физика, математика и други науки.
Учениците до края на четвърти клас трябва да са получили елементарни познания за изразните средства на живописта, графиката, скулптурата и приложните изкуства, смята Нели Димитрова, която е начален учител в 71 СОУ. Според нея в начален курс часовете по изобразително изкуство, както и по музика трябва да се водят от учители, завършили педагогика, но да имат и специална подготовка в тези области.
Указанията на учителите в начален курс към децата трябва да бъдат кратки, корекциите да подпомагат изграждането на рисунката, но съобразно индивидуалния замисъл на ученика и задачите на урока. Учителят трябва да напътства и постоянно да насърчава учениците, като е важно във всяка рисунка да намира някакво постижение, колкото и малко да е то, смята Димитрова.
Според нея учителите, които не са специалисти, не подхождат по този начин и убиват ентусиазма и желанието на малкия творец.
"Каквито грижи се полагат за овладяването на писмения език от децата, такива трябва да бъдат грижите на учителя за усвояването на изобразителния език", посочи учителят.
Според художника и педагог Севда Потурлян, основател на арт школа "Таланти", поради неглижирането на часовете по изобразително изкуство в цялата ни образователна система повечето деца към 11-12 годишна възраст започват трайно да губят интереса си към рисуването.
Според специалиста децата, които се занимават по-сериозно с изобразително изкуство, имат редица предимства пред останалите. В ранна възраст развитието на умението на детето да рисува е свързано с напредъка на пространственото му мислене, на умението му да осъзнава и претворява заобиколното.
Ако до десетата година детето не се е занимавало сериозно с изобразително изкуство, то след това се отказва от рисуването като изразно средство за сметка на езика и технологиите, допълни тя. Това е и причината интелигентни хора да са безчувствени към възприемане на изобразителното изкуство, посочи Потурлян.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.