39% от учениците у нас на 15-годишна възраст разпознават буквите, но не разбират, не могат да обяснят и да анализират какво са прочели, съобщава "Преса", позовавайки се на изследване на Световната банка. Още по-зле изглеждат нещата по математика, където тийнейджърите разпознават цифри, но на практика не могат да решават задачи.
Тези неприятни резултати отреждат на България 43-то място от 44 страни, включени в проучването за грамотност.
След нас остава само Колумбия, а пред нас са съседните ни държави - Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, както и Кипър, съобщава изданоието.
За сметка на това обаче сме лидери в друго - неравенството в познанията между децата от различните групи. Според Световната банка учениците с майчин език български имат знания като за между 1 и 3 учебни години повече в сравнение с връстниците си, които говорят у дома ромски или турски език.
Освен това обучението в селските райони е с много по-лошо качество в сравнение с това в градовете.
От банката са подготвили и списък с 6 препоръки за подобряване на нивото на родните ученици. Една от тях е младежите да не се разделят още след седми клас на елитни и по-малко елитни класове, а това да се случва на по-късен етап - например след десети клас.
Сред препоръките е и осигуряването на по-продължително предучилищно образование за децата в неравностойно положение.