IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

56,7% от българските домакинства имат достъп до интернет

Почти всички домакинства използват широколентов достъп до световната мрежа

Снимка: архив Ройтерс

56,7% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, като е отбелязан ръст от 3 процентни пункта спрямо предходната година.

Това показва изследване на НСИ* за използването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от домакинствата. Анкетирани са 4 228 обикновени домакинства и 9 541 лица на възраст 16 - 74 навършени години.

Приблизително същото е увеличението на относителния дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (2,9 процентни пункта), като делът достига до 56,5% , или почти всички домакинства, имащи достъп до глобалната мрежа, са с осигурена бърза и надеждна връзка.

За петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил с 23,6 процентни пункта, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30,5 процентни пункта.

С най-висок дял на домакинствата с достъп до интернет – 63,4%, е Югозападният район, където е и столицата. След него се нареждат Северният централен и Южният централен район, съответно с 59,6 и 54,2%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 43,8% от тях имат достъп до интернет.

50,8% от регулярните интернет потребители използват мобилно устройство за достъп до интернет извън дома и работното място чрез мобилните телефонни мрежи или публичен WiFi достъп. От тях 84,3% - чрез мобилен телефон, 56,4% - чрез портативен компютър, и 6% - чрез друго мобилно устройство за достъп до интернет.

Увеличава се делът на хората, които пазаруват онлайн за лични цели – 16,6% от лицата на възраст 16-74 навършени години са направили онлайн покупки през последните дванадесет месеца, което е с 4,5 процентни пункта повече спрямо предходната година. Най-често онлайн се купуват дрехи и спортни стоки, като 72,5% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място е закупуването на стоки за дома (31,3%) и покупките, свързани с пътувания или хотелски резервации (28,0%).

Най-често обаче се използват офлайн методи за плащане на поръчаните през интернет стоки или услуги - през 2014 година 60,2% от тях са заплатили без използването на интернет.

През 2014 година 53,7% от населението на възраст 16-74 навършени години е използвало интернет всеки ден или поне веднъж седмично, сочи проучването. Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет, като на база предходната година е налице ръст от 2,5 проценти пункта, а в сравнение с 2010 г. - ръст от 12,1 процентни пункта. Същевременно се наблюдава спад в дела на лицата на възраст 16-74 навършени години, които никога не са използвали интернет - от 51,2% през 2010 г. до 37,1% през 2014 година.

Най-активни потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години, като през тази година 83,1% от тях използват глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. Едва 9% от възрастова група (65-74 навършени години) използват глобалната мрежа.

Значителни са и различията за редовно използващите интернет по образование. Докато 86,3% от лицата с висше образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 23,4% от тези с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които тя предоставя.

Потребителите използват най-често мрежата с цел комуникация - 95,7% посочват, че са активни за изпращане/получаване на е-поща, разговори или видео-разговори (чрез приложения за комуникация като Viber, Skype и др.) или за участие в социални мрежи (Фейсбук, Туитър и др.).

За достъп до информация (четене на онлайн вестници, новини или намиране на информация за стоки и услуги) от удобствата на глобалната мрежа се възползват 87,8%. Следва делът на използващите интернет за забавление (слушане на радио, играене на игри, изтегляне на снимки, филми или музика и др.) - 63,9%, и за творчество (качване на собствено съдържание като текст, музика, видео в сайтове за споделяне или създаване на уебстраници, блогове и др.) - 36,6%.

Едва 3,5% от лицата, регулярно ползващи интернет, се възползват от е-здравеопазването (записване на час при практикуващ лекар, болница и др.). За други онлайн услуги, свързани с резервации при пътувания, продажба на стоки или услуги, интернет банкиране, мрежата използват 29,5% от лицата.

През 2014 година за първи път е изследвано използването на т.нар. облачни услуги (които предоставят възможност за съхраняване на файлове на сървър, достъпен чрез интернет). Резултатите от изследването показват, че в България през 2014 г. 21,3% от регулярните интернет потребители на възраст 16 - 74 години използват складово пространство в интернет за съхранение или споделяне на документи, снимки, музика, видео, други файлове или услуги за споделяне на файлове.

От лицата на възраст 16 - 74 години, редовно ползващи интернет, 34,2% са потребители на облачните услуги, като това отново определя младата възрастова група като най-активна в използването на новите технологии.

21,0% използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната администрация и местното самоуправление. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (19.5%), следван от дела на изтеглилите формуляри от официална интернет страница (13.5%) и изпратилите попълнени формуляри (7.4%) през последните дванадесет месеца.

* Изследването за използването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от домакинствата се провежда във всички държави-членки на Европейския съюз по обща методология, която осигурява международна съпоставимост на резултатите.

Още технологични новини можете да прочетете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата