Екотаксата за стари коли ще се вдигне с 3% от догодина. Тарифата за нови коли пък ще бъде намалена с 5%, заяви екоминистърът Ивелина Василева.
„Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени екотаксите, които се плащат за нови превозни средства, и ще бъдат увеличени за старите коли”, каза Василева, цитирана от „Монитор“.
Според данните, които Василева представи, у нас има регистрирани над 3 600 000 автомобила, като 66 % от тях са на възраст над 10 години.
Очакваният резултат от вдигането на екотаксата е да се ограничи вносът на стари коли, които са едни от основните причинители на мръсния въздух у нас, и постепенно автопаркът в България да се подмени.
Заради превишаването на нормите за фини прахови частици във въздуха, който дишаме, ЕК вече дори заведе дело срещу страната ни.
В момента при внос на кола от чужбина собствениците трябва да заплатят екотаксата преди регистрацията й в КАТ.
За всички коли, които са по-стари от 10 години, дължимата сума е 267 лв. След увеличението за тях ще се плаща вече с 8 лв. повече, или 275 лв.
За возилата на възраст между 5 и 10 години тарифата сега е 253 лв., а за тези до 5 години – 200 лева. За най-новите автомобили сумата е най-тънка – 146 лева. Точно при тях се предвижда намаление със 7,3 лв., като таксата ще стане 138,7 лева.
Според вносителите на коли обаче и сега тарифите са прекалено високи. От автокъщите твърдят, че плащаме най-високите такси в целия ЕС. След нас по високи тарифи били Словакия, където за старите коли екотаксата е 66 евро, и Холандия, където сумата е близо 40 евро.
Според данни на МВР вносът на стари коли у нас продължава да надвишава продажбата на нови возила. Заради това и делът на трошките, които са над 20-годишни, е най-голям – близо 1,5 млн.
Автомобилите между 15 и 20 години пък са над 1,1 млн., а тези между 11 и 15 години около 700 000. Към средата на миналата година броят на превозните средства на възраст между 6 и 10 години е 403 191, а возилата до пет години са едва 133 941.