Повече превозени пътници, повече маршрути, ръст на карго превозите, развитие на санитарната авиация и на бизнес авиацията. Такава е картината на гражданската авиация в България за 2015 г., представена на пресконференция днес от Асоциацията на българските авиокомпании.
Извън оптимистичните тенденции по-тревожното е, че намалява делът на превозените пътници с български авиокомпании на фона на жестоката конкуренция в сектора, която се очаква да се засили със стъпването на Ryanair през тази година. Изпълнителният директор на националния превозвач Bulgaria Air кап. Янко Георгиев е категоричен обаче, че по-ниските цени на горивата дават необходимата гъвкавост по отношение цените на билетите при осигуряване на качествена услуга.
Все пак известна част от българските самолети оперират целогодишно заради дейността им в трети страни, с което гражданската ни авиация си запазва капацитета, коментира Светослав Станулов, председател на Управителния съвет на Асоциацията.
Гражданската авиация – отново към „златните“ години
Данните на организацията показват, че авиацията ни е на равнището на „златните“ си години отпреди прехода. Общият брой на заетите в индустрията достига около 8 300 души, а капацитетът на парка – 4 400 места, което е близо до това от 1989 г. При превозените пътници с международни полети от и до България през миналата година ръстът спрямо 1989 г. достига 16 на сто.
По-голям е обаче капацитетът за ремонт и техническо обслужване на самолети. В момента България разполага с 9 хангарни места спрямо 6 през 1989 г. Това според Станулов ни нарежда сред най-забележимите доставчици на тази услуга в Югоизточна Европа и представлява експортна възможност за цялата ни гражданска авиация.
По думите му за индустрията 2015 г. не се отличава особено от предишната година. Запазват се тенденциите за намаляване на чартърните полети и ръст на обслужените пътници с редовни международни полети. По-голямата част от трафика се генерира от столичното летище, а при черноморските има спад основно заради по-слабия туристичеси сезон и по-малкия брой на руските туристи през миналото лято, обясни Станулов. За тази година картината на туристическия бранш изглежда по-оптимистична, особено със заявката за повече туристи от Германия, което се очаква да се отрази положително и на авиацията и летищата.
Статистиката
За миналата година общият брой на превозените пътници от и до България достига 7,463 млн. души, като спрямо 2014 г. ръстът е 1,4%. В тези данни не се включва Летище Пловдив, което за 2015 г. е обслужило само малко над 100 хил. души.
Превозените през миналата година пътници по редовни линии са 4,87 млн. души, като делът им от всички е малко над 62%. Пътниците, превозени с чартъри, достигат малко под 2,6 млн. души – с 6,2% по-малко в сравнение с 2014 г., а делът им от всички е малко под 38%.
Българските авиокомпании са превозили през миналата година 2,030 млн. души, като спрямо 2014 г. е отчетен спад от 5,2%. Пазарният им дял е малко под 28%, отчита асоциацията на авиокомпаниите.
Същевременно броят на превозените пътници от международни авиокомпании се увеличава с 4,1% през миналата година до 5,433 млн. души. Пазарният дял на чуждестранните играчи достига приблизително 73%.
Летище София – шампион по трафик
Лъвският пай от пазара е за Летище София, което през миналата година е обслужило почти 4,1 млн. души като се отчетат и вътрешните полети. Ръстът на пътникопотока надвишава 7% за годината. Пътниците, превозени с български авиокомпании, са 951 хил. души, као намаляват с 3,7% за годината, а с чужди авиокомпании – близо 3 млн. души, като се увеличават с 8,2%.
По редовни международни линии през миналата година през Летище София са преминали почти 3,8 млн. души, което представлява почти 8 на сто годишен ръст. От тях превозените от български авиокомпании са 896 хил. души – с почти 3% по-малко за годината, а от международни превозвачи – малко над 2,9 млн. души – с над 9% повече на годишна база.
Продължението на материала четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.