Много ниска финансова грамотност показват учениците в горните класове - 9-12 клас.
Около 40 % от тях се затрудняват да сравнят оферти в числово и в процентно изражение, показва проучване на социологическата агенция "Алфа рисърч".
Повечето ученици успяват да решат до три от седем задачи, посветени на ежедневни финансови ситуации, съобщи социологът Боряна Димитрова пред БНР.
Въпреки че знаят какво е кредитна и дебитна карта, те се затрудняват да разберат широко използвани финансови понятия.
"Термини като овърдрафт, главница, падеж по кредит, доходност на депозит - 70%, седем от десет са ученици, които ще излязат на пазара на труда, няма да ни разберат какво казваме", обясни тя.
По-подготвени да се справят с финансови казуси са децата от по-образовани и високодоходни семейства.
"В семейство, където е ниско образованието и доходите, са със съвсем друга нагласа,. Там нагласата е на една, както често наричаме с термина по социология "заучена безпомощност", допълни социологът.
Най-разпознаваемият тип частна финансова институция е заложната къща, поради което според нея тези деца са с потенциален риск.
"Тоест не е изчезнала в България опасността, появата на нови пирамиди, на нови непрофесионално действащи банкови институции, да заловят нови неинформирани граждани", коментира Боряна Димитрова.
Затова дори самите ученици искат да имат часове по финансова грамотност.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.