IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Сезонната "Гражданска" мина в още една комисия

Депутати: Комуникацията между КАТ и Гаранционния фонд е лоша

Протестът през лятото пред НС. Архив: Булфото

Протестът през лятото пред НС. Архив: Булфото

Сезонните превозни средства – мотори, кемпери, каравани, ремаркета ще сключват задължителната застраховка "Гражданска отговорност” за срок по-малко от 12 месеца, решиха днес депутатите от Икономическата комисия в парламента с приетите на второ четене промени в Кодекса за застраховането. В момента няма подобна възможност и застраховката е годишна.

Законопроектът е внесен от депутата от ГЕРБ и бивш министър на икономиката Делян Добрев. Според него с промяната в Кодекса за застраховането, мотористи и други, ползващи сезонни превозни средства, ще имат възможността да плащат гражданска за по-малко от 12 месеца и не по-малко от 30 дни.

През лятото депутатите записаха в застрахователния кодекс, че регистрацията на превозни средства, които нямат действаща "Гражданска отговорност", се прекратяват служебно от МВР, в частност - КАТ. Подновяването обаче все още не е регламентирано ясно и на практика собствениците на тези превозни средства са длъжни да се разходят до КАТ, ако желаят отново да карат превозните си средтва, чиято регистрация е прекратена.

До измененията в Кодекса за застраховането се стигна след протести на мотористи през лятото, които настояваха да бъде въведена сезонна гражданска отговорност и да се разпише по-ясно в закона процедурата, по която може да бъде подновена регистрацията.

От днешното заседание на икономическата комисия стана ясно, че регистрациите на 150 000 превозни средства са спрени "служебно“. Подновени са едва 1000, но не служебно, а с лично посещение на собствениците в КАТ. Според депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров това е в разрез с приетите текстове на закона и би следвало както служебно се дерегистрират превозни средтва, така и да се регистрират, като това не налага ходене до КАТ с цел показване на сключена актуална полица.

Според представители на КАТ в нормативите не е ясно разписано как да се свърже системата на Гаранционния фонд (от който идват данните за сключените полици) и системата на КАТ. Депутатите от комисията останаха изненадани от тази информация, тъй като според тях симбиозата между двете системи трябваше вече да е факт.

Пред репортер на Investor.bg Мартин Димитров коментира, че очевидно законодателството не се спазва, защото както може Гаранционният фонд да дава информация за изтекли полици, така може да съобщава и за подновени. Тази практика ще спести много усилия и на КАТ, и на водачите на моторни превозни средтва. Относно приетите днес промени, той обясни, че това е "просто една справедливост" - хората да плащат толкова, колкото трябва.

Димитров добави, че няма причина за сезонните превозни средства да се плаща застраховка цяла година, а предложените промени ще намалят злоупотребите.

По данни на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) към момента над 76% от мотористите карат без задължителната полица. От бранша обаче не одобряват въвеждането на сезонна гражданска отговорност.

"Считаме, че с този законопроект се дават привилегии само на собствениците на сезонни превозни средства. Защо това да не важи и за шофьорите на леки коли, които например имат финансови затруднения и не могат да си плащат годишната полица и съответно не си карат автомобилите“, попита Коста Чолаков, председател на АБЗ.

Според него системата има нужда от промяна, която обаче трябва да бъде добре обмислена и да не създава правни противоречия както в момента. За пример Чолаков също посочи практиката на КАТ да дерегистрира автоматично автомобили с изтекла или невалидна полица, но за да бъде подновена автомобилната регистрация в КАТ, да се налага собственикът на моторното превозно средство да ходи лично до КАТ.

В мотивите на приетия на второ четене от Икономическа комисия законопроект се посочва, че в много случаи застраховка "Гражданска отговорност" се сключва с плащане на тримесечие и след 2 тримесечия плащанията се прекратяват, тъй като сезонното превозно средство не се използва през есенно-зимния сезон.

Противното би означавало собствениците на такива превозни средства да с принудени да заплатят задължителна гражданска отговорност за период, през който не ползват превозното средство, което не е справедливо.

"В последните промени на КЗ бе въведена автоматична дерегистрация при изтичане на валидната застраховка гражданска отговорнсот. Ако не се приеме предлаганата с този ЗИД промяна, съществува риск от голям обем дерегистрации в края и автоматични регистрации в началото на новия сезон на сезонните превозни средства. По данни на пътната полиция само регистрираните мотоциклети надхвърлят 150 000.

Това от една страна ще създаде неудобство на ползвателите на този вид превозни средства, а от друга – ще натовари безсмислено администрацията на МВР и Гаранционния фонд и ще е причина за ненужно цялостно забавяне на работата им поради свръхнатоварване“, пише още в мотивите на законопроекта.

Предстои текстовете да бъдат гласувани на второ четене в пленарна зала, като се очаква това да стане до края на седмицата.

Още за икономика четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата