Индустриалните салати са се превърнали в коктейл от технологични добавки и химикали - само 3 от 14 салати снежанка съдържат кисело мляко, а в руските салати няма яйца, но има поне по 3 консерванта. Това са резултатите от проучване на неправителствената организация "Активни потребители". В изследването са включени 13 марки Руска салата и 14 - "Снежанка", закупени от четири търговски вериги през декември 2017 г.
"Активни потребители" уточняват, че в настоящето проучване се анализира състава на готовите и пакетирани салати, но без да е правен лабораторни анализи. Цялата информация е извлечена от етикетите, т.е. от това което самите производителите на салати са декларирали.
Руска салата
При всички 13 марки липсват варените яйца, те са заместени със сурогатни технологични добавки, направени от яйца, като термостабилен жълтък и други. В изследваните индустриални руски салати са прибавени много източници на въглехидрати - захар, нишесте и полизахаридни сгъстители – т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар). Във всяка марка има минимум пет и максимум девет добавени източника на въглехидрати.
Във всички индустриални руски салати са добавени и нетрадиционни суровини за домашната рецепта. В тях има минимум две и максимум пет нетрадиционни суровини. Освен нишесте, във всички продукти се открива соев протеин. В мнозинството (9 от 13) се влагат и свински протеин и/или колаген. Готовите руски салати съдържат и средно по три броя консерванти – калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в три от 13 марки има по-малко от три консерванта, отчита изследването.
"Любимата" азиатска добавка глутамат присъства в 11 от 13 марки. Същото (11 от 13) се установява по отношение на фосфатните соли. Без никаква нужда се влагат между 1 и 3 вида от тези съединения. Не са забравени и оцветителите.
От 13 марки, само в 1 не се открива боичка. Предпочитаните оцветители са кармин и каротен. Ако за боите е ясно защо се влагат, "Активни потребители" откриват в 2 търговски марки и добавен силиций. По същество това е фин пясък или пепел и няма разумно обяснение за това, освен може би евтина компенсация за тегло и обем на продуктите, допълват от асоциацията.
"Снежанка"
Класическата рецепта, както знаем, е кисело мляко, краставица, подправки. Само в 2 от 14 проверени марки има кисело мляко. Отсъствието на основна суровина обаче е щедро компенсирано с голямо количество химия. Три добавки - нишесте, сухо мляко и млечен протеин, има във всички индустриални продукти.
В 11 от 14 салати се установява хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина и майонеза. В 4 от търговските марки престараването достига до нови висоти с добавяне на желатин като сгъстител.
В една готова "Снежанка“ има вложени минимум 3 и максимум 5 допълнителни източника на въглехидрати. Във всички търговски марки се откриват захар и царевично нишесте. В 7 от 14 салати са добавени като сгъстители гума гуар и гума касантан.
Влагането на консерванти в готовите "Снежанки" е умерено – средно по 1 съединение, обикновено това е сорбинова киселина. От неспоменатите досега добавки основните са подкиселители – лимонена и оцетна киселина, които производителите използват в ролята на консерванти, а и за компенсиране липсата на вкуса на кисело мляко. В 7 от 14 търговски марки се установява прибавяне на пектин. Той се използва като сгъстител, допълвайки или замествайки гума гуар, гума ксантан и желатина.
Според проучването на "Активни потребители" - от 27 търговски марки салати, включени в изследването, 15 са на един производител, а другите 12 са поделени между други четири. С малки различия всички производители използват сходни суровини, заместители, добавки и технология.
Изводи
1. От проучването се натрапва два очевидни факта: сварените/суровите яйца в руската салата са заменени с яйчен прах/термостабилен жълтък, а цеденото кисело мляко в "Снежанката" със смес от хидрогенирано палмово масло, сухо мляко и други млечни сурогати, майонеза и царевично нишесте. Използването на хидрогенирано палмово масло в салатите "Снежанка" променя изцяло вида на тази храна.
2. В изследваните индустриални салати присъстват огромен брой технологични добавки – консерванти, оцветители, емулгатори, сгъстители и др. Повечето нетрадиционни компоненти не са естествено получени храни, а представляват индустриално произведени хранителни/технологични добавки и/или химикали. Предназначението на добавките е различно – захари, пълнители, киселинни регулатори, консерванти, оцветители, емулгатори и сгъстители. Те се използват като заместители на качествените естествени суровини, подобрители на технологичния процес и/или външния вид, консистенцията и сроковете на съхранение на готовите салати.
3. Поради влагането на огромен брой заместители и добавки в проучваните индустриални салати те на практика представляват нов вид храни, много по-различен от оригиналите чиито имена носят, обобщават от асоциацията.
Пълният анализ на "Активни потребители" и изследваните марки вижте тук.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.