С до 5% се очаква да поскъпнат билетите на автобусите от общинската пътна мрежа с влезлите в сила нови екотакси за камиони и автобуси.
Това прогнозира Васил Пиронков, председател на Съюза на автобусните превозвачи, пред БНР.
"С изключение на автобусите, които изпълняват редовни автобусни линии по републиканската транспортна схема, всички, които са по общинските транспортни схеми, над 65-70% не отговарят на условията. Ще бъде по-добре да се подмени целият автобусен парк, но идва следващият момент – с една наредба, дори не със закон, е въведена продуктова такса за камиони и автобуси, които – в случая употребяваните, ще бъдат 2500 лева на автобус – това е втора недомислица, която ще доведе до поскъпване на билетите, не повече от 5%. В републиканската транспортна схема билетите няма да поскъпнат, тъй като и в момента автобусите са с колани и видеорегистратори", обясни Пиронков.
Задължителни колани в автобусите, както и видеорегистратори, които да заснемат случващото се вътре в превозните средства – това предвиждат промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за пътищата. Тази седмица те влизат за окончателно обсъждане и приемане в парламента. Според Съюза на автобусните превозвачи законът ще бъде "неработещ от самото му създаване":
Вносителите на поправките са двама депутати от ГЕРБ – Александър Ненков и Станислав Иванов. Те не крият, че причина за предлагането им е трагедията край Своге, при която загинаха 17 души. Според експерти – нямаше да има толкова много жертви, ако пътниците в автобуса имаха колани. Зад промените застана премиерът Бойко Борисов, който заяви, че "повече компромиси няма да има".
Предвижда се превозвачите да имат 6-месечен гратисен период, за да оборудват автобусите си с колани. След изтичането на този период те ще бъдат глобявани. Санкцията за шофьор на автобус без колани ще бъде 500 лева, а за фирмата - превозвач – 3000 лева. 1500 лева ще се плащат за липсата на видеорегистратор. Изключение ще се прави само за автобусите, които извършват превоз на кратки разстояния до 30 км, тъй като в тях е разрешено да има правостоящи.
При повечето от старите автобуси коланите няма да бъдат ефективни и няма да отговарят на никакви норми за безопасност, смятат от Съюза на автобусните превозвачи. Проблем е кой ще осъществява контрол дали се спазват изискванията по закон и дали пътниците са с колани, каза Пиронков.
"Коланите ще се поставят, а има и такива, които имат. Тези двата автобуса с най-многото жертви имаха колани, единият беше чисто нов автобус – на месеци, а другият – от Испания, 20-годишен, но никой не ги беше поставил. Кой ще извършва контрола след това? Законодателят е предвидил да има санкции за водача на превозното средство, ако пътниците не са ги поставили, а така също и за фирмата, но този последващ контрол няма как да бъде изпълнен нито от фирмата, нито от водача, защото по време на движение той няма как да гледа в автобуса, а освен това той няма никаква форма, под която да санкционира някой от пътниците. Това е огромен проблем", изтъкна той.
По думите му, докато спрат автобуса, всички ще си поставят коланите, тоест превенцията няма да я има. Според Пиронков най-големите санкции за неспазване на закона трябва да бъде за пътниците, които са в нарушение.
И сега коланите са задължителни, но само за автобусите, в които са монтирани. Глобата за гражданите е 50 лева, но глобени досега няма. Проблемът е дали старите автобуси – 60 на сто от всички, ще могат да отговорят на новите изисквания, напомни Георги Свиленски от БСП. Патриотите също обявиха, че имат резерви към идеята. Общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера каза, че поставят под съмнение това дали стари автобуси, които са произведени без колани, могат да бъдат приведени във вид, който да отговаря на закона и да има ефект. Затова от ВМРО предлагат старите автобуси да се изведат от експлоатация.
Въпреки несъгласието на част от превозвачите ситуацията след Своге налага въвеждането на радикалните мерки, твърди един от вносителите – Александър Ненков. Според него "това би допринесло както от превантивна гледна точка, така и в последствие на някоя евентуална катастрофа".
Предвижда се още промяна в теоретичния и практическия изпит на кандидат-шофьорите. Специални видеа ще поставят в реална ситуация курсистите по теория, а практическият изпит ще се провежда на три етапа – на учебни площадки или полигона, в града и извънградско. Промените в Закона за пътищата предвиждат от 1 януари следващата година да бъде въведена смесена тол система. За леките автомобили ще се изискват електронни винетки, а за тежкотоварните – тол такса на база изминато разстояние. Парите от тези такси няма да отиват за общински пътища.
Според Халил Летифов, председател на транспортната комисия в НС, поправките в Закона за пътищата ще станат факт до края на месеца. Според Летифов мерките няма как да останат неприложими, но наистина ще предизвикат затруднения при превозвачите:
"Споделям и двете мнения. От една страна, липсата на колани в автобусите е проблем, защото това е една от причините за жертвите в тези катастрофи. Споделям мнението и на превозвачите, защото това ще ги затрудни много, тъй като голяма част от автобусния парк е остарял. Като сметнем над 13 хиляди автобуса – цифрата става наистина внушителна“.
Според Халил Летифов трябва да се намери финансов механизъм да се подпомагат малките фирми, за които промените в Закона за пътищата ще се отразят доста сериозно. Той каза още, че някои от превозвачите ще бъдат изправени пред фалит.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.