Правителството одобри пакет от общо 1528 мерки за подобряване на административното обслужване за гражданите и бизнеса.
Промените идват след наблюдения на администрацията "отвън" и са базирани на данни от посещения в 3700 точки за предоставяне на услуги от всички централни администрации и техните териториални звена.
За първи път във фокуса попадат и т.нар. доставчици на обществени услуги - болници, детски градини, училища, университети, библиотеки, музеи, пощи, електроразпределителни дружества, ВиК, топлофикационни дружества и др., съобщиха от правителствената пресслужба.
До края на годината министрите трябва да организират заличаване или вписване в Административния регистър на предоставяните административни услуги, а в срок до 31 март 2019 г. да изготвят и внесат за одобрение от Министерския съвет проектите за изменения на закони и подзаконови нормативни актове във връзка с предприетите промени.
Вицепремиерът, отговорен за административната реформа, ще внася отчет за изпълнението на мерките на всеки три месеца. Прилагането им ще бъде проследявано и чрез проучване по метода "Таен клиент".
Така например администрацията ще набавя по служебен път редица удостоверения и справки - за наличие или липса на задължения към общините, удостоверението за характеристики на земеделски земи, разрешения за строеж, удостоверения за въвеждане в експлоатация и др.
Предвиждат се мерки за обслужване на едно гише, намаляване на изискваните от администрацията удостоверения, комплексно административно обслужване. При изповядване на сделка нотариусът ще вписва сделката в Имотния регистър, а общините ще бъдат уведомявани служебно. За издаването на удостоверение за раждане ръководителите на лечебните заведения ще уведомяват по електронен път общините, а те ще издават удостоверението на базата на уведомлението, без да се заявява услугата отново.
Ще се разгледа и опция удостоверение за раждане и препис-извлечение от акт за смърт да могат да се получават директно от лечебното заведение, а не да се ходи в общината. Ще се създаде възможност за издаване на удостоверение за наследници, в което не се вписват всички наследници, а само едно отделно лице, за което се удостоверява, че е наследник. По този начин това удостоверение ще важи безсрочно.
Ще отпадне необходимостта от смяна на регистрационните табели на автомобили при смяна на постоянния адрес на собственика и при закупуване на автомобил с регистрация в друга област.
Над 300 услуги са предложени за заличаване от регистъра на услугите. Част от тях ще продължат да бъдат извършвани като дейности от съответните администрации.
Също така администрациите ще стандартизират и синхронизират сходни услуги, които предлагат.
Пълният списък с мерки е публикуван на Портала за обществени консултации.