Има вероятност въвеждането на системата "бонус-малус" да се забави с няколко месеца и тя да не влезе в сила от 1 януари 2019 г. Това съобщи при дискусиите по новия режим шефката на финансовия надзор Карина Караиванова.
"Със сигурност ще има нужда от законови промени, които да решат основния проблем, свързан с продажбата на коли, които имат лоша застрахователна история", мотивира се Караиванова, цитирана от "24 часа".
В застраховката ще бъдат вписани всички, които имат право да управляват колата. Това ще стане с промени в Кодекса за застраховането и в Закона за движение по пътищата.
Връзката между КАТ и Гаранционния фонд също не била готова, което ще затрудни съставянето на досиетата на всеки водач.
Според Владимир Савов, член на УС на КФН, въвеждането на системата "бонус-малус" няма да повиши общата сума, събирана от застрахователите за задължителната "Гражданска отговорност".
"При регистрирани в страната 3 143 568 автомобила, по данни на КАТ за 2016 година, компаниите събират годишно 943 млн. лв. само по тази застраховка, при средна премия от 300 лв. на кола. При въвеждането на системата, парите няма да се увеличат, а само справедливо ще се разпределят сред лошите и примерните шофьори", пресметна той.
Савов цитира данни на МВР за 2017 г. според които обект на санкциониране са били собствениците на 1 134 718 автомобила, тоест 64% от колите не са били обект на санкции.
След първата година на въвеждане на системата "бонус-малус" се очаква 87,7% от собствениците на колите или 2 млн. да плащат с 10% по-евтина полица, 7,6% или 238 742 души, да плащат застраховка с оскъпяване от 10 до 30%, и само 0,4% от собствениците, т.е. 11 028 души, да плащат с 400% по-скъпо.