Всяка четвърта нова кола, която е закупена в България, след това е препродавана в чужбина, съобщава "24 часа", като се позовава на данни на търговци. По този начин голяма част от вносителите на нови автомобили в България трупат допълнителни приходи.
Според официалната статистика на Пътна полиция за продажбите през 2018 г. у нас са пласирани общо 39 631 нови леки и лекотоварни возила, от които 5139 са дерегистрирани още през първите 6 месеца от покупката.
Това на практика означава, че тази бройка е директно предназначена за реекспорт. Тези коли са с български номера за няколко дни или месец, за да се отчетат пред производителя като реализирани продажби.
Всъщност, реекспортът е стандартна практика, която беше още по-голяма по време на икономическата криза. И сега обаче обемът на продажби по този начин е значителен.
Според търговци обаче броят на изнесените нови коли навън е и още по-голям, защото има и много сделки, които въобще не минават през регистрации с български номера.
Допреди няколко години реекспортът се държеше основно от представителите на японски и корейски фирми у нас, които водеха българския пазар все още като развиващ се и често даваха по-ниски цени за България, отбелязва изданието.
Реекспортът не е забранен, но проблемът е в това, че по този начин се изкривява истинската картина на продажбите на леки автомобили в България, отчитат специалистите. Като най-меродавна се счита статистиката на Пътна полиция, която отскоро е “полудостъпна” чрез ровене в безкрайни таблици и в страницата на МВР в интернет. Данните от нея са сходни с тези на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), които черпят информация от самите производители.