IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Младите у нас: Не спортуват, не четат... Но пък всеки ден пазаруват!

Наблюдава се изтичане не само на мозъци, но и на работна ръка

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Младите хора у нас предпочитат релакса и почивката, а много от тях не четат, не спортуват, но пък за сметка на това пазаруват често.

Намерението за емиграция сред младежите не е толкова силно като в предишни години, но пък се задълбочава етническото отчуждение.

Младите са и по-социални, по-оптимистнични и по-отдалечени от гражданска и политическа активност. За сметка на това младежда в България показва нарастваща европейска идентичност наравно с растящи признаци на национализъм.

Това са част от изводите от младежко изследване, представено от експертите от Института по социология "Иван Хаджийски", социологическа агенция "Галъп интернешънъл" и фондация "Фридрих Еберт" на пресконференция в БТА.

Според данните в изследването всеки пети младеж у нас не чете изобщо. Една четвърт пък въобще не спортуват, стана ясно от думите на доц. Сийка Ковачева от Пловдивския университет.

За сметка на това огромна част от младежите у нас са консуматори на търговски продукти.

"Близо една четвърт от младежите пазаруват всеки ден. Честотата на пазаруване не зависи от финансовите възможности", каза още тя.

Резултатите от проучването сочат, че двете дейности, които присъстват с най-голяма честота във всекидневието на младежите, са слушането на музика и прекарването на време със семейството.

Творческите занимания като писане, рисуване, свирене на музикален инструмент присъстват с различна честота в свободното време на малко над една трета от българските младежи.

Друга тенденция, която отчита изследването е и изтичането на работна ръка от страната. Все повече нискоквалифицирани младежи, които не намират перспектива в страната търсят развитие извън граница.

Първан Симеонов, директор на "Галъп Интернешънъл" заяви, че телефонът и автомобилът вече не са вещи на лукса за младите, дори и сред изследваните лица в гетата.

За смартфона се мисли не като за вещ, а като за достъп до идентичност. Като продължаващ проблем, регистриран и в настоящото изследване, той отчете резултатът, че младите хора у нас не се чувстват добре подготвени с образованието, което получават, когато излязат на пазара на труда.

Симеонов коментира, че за младежите социалните медии и интернет изместват телевизията. По думите му това поколение харесва споделянето и социалните медии.

Като тенденция у нас продължава да се отлага напускането на семейството. По думите му бракът и плановете за две деца остават на думи, действията наяве се отлагат.

По отношение на сексуалната разкрепостеност - въздържанието преди брака се смята за добродетел от едва 15 проценти от младежите. За сравнение през 2014 г. този дял е бил 31 на сто.

Проф. Емил Митев от Института "Иван Хаджийски" обобщи, че за съвременните младежи сега на първо място е свободата, а на второ място е печалбата.

"Това са отговори, които говорят според мен за едно - преходът е завършен и е осмислен от новите млади, защото свободата е съдържание на демокрацията, а печалбата, е моторът на пазарната икономика", посочи той.

По думите му, ако през 60-те, 80-те години са е наблюдавало как се развива младежта като относително самостоятелна социобиологична група, то сега се установява много важни факти за нейната хомогенизация.

"Преди всичко различията между младите мъже и жени са престанали да играят съществена роля", обясни проф.Митев. "Последното изследване свидетелства, че женската еманципация е в заключителна фаза", каза още той и изтъкна, че сега самочувствието на младите жени се е изравнило с това на мъжете. По думите му сега жените два пъти повече четат книги от мъжете, повече учат, имат повече стремежи към висше образование.

Изследването "Българската младеж 2018/2019", проведено от "Галъп интернешънъл" по поръчка на фондация "Фридрих Еберт", бюро България, е част от международния изследователски проект "Изследвания за младежта в Югоизточна Европа 2018/2019" и цели да идентифицира, опише и анализира младежките нагласи и модели на поведение в съвременното общество. Допитването е проведено сред млади хора на възраст между 15-29 години едновременно в 10 страни от Югоизточна Европа през 2018 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата