Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от 16 август. Най-малко е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а най-голямо при безалкохолните и минералната вода - 3,89%, показват изчисленията на МРРБ.
Това стана ясно по време на пресконференция на регионалния министър Петя Аврамова след среща с превозвачите, предаде "24 часа".
Билетите за автобус пък ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас, например, където движението по платен път е 90%, поскъпването е 4,4%. Зам.-министърът Николай Нанков заяви, че между цените на автобусните превозвачи има и до 7 лв. разлика, а поскъпването заради толтаксата от Бургас за София за автобус с 25 пътници ще е 1 лв.
От 20 000 км републиканска мрежа, платени ще бъдат 10 800 км, те са магистрали, първи клас пътища и някои добри второкласни и третокласни шосета. Първоначалният вариант е бил да се плаща за 16 800 км.
Таксуваните за изминато разстояние камиони и автобуси са разделени на камиони от 3,5 до 12 т, те са най-вече за вътрешни превози на стоки, втората категория са камиони над 12 т с 2-3 оси и третата са големите тирове над 12 т и с 3 оси. Втори път те са разделени по екологичен признак: в първата група са тези, които са Евро 1 и 2, втората са Евро 3 и 4, Третата са Евро 5 и четвъртата са Евро 6.
Таксуването е и в зависимост от това дали те се движат по магистрала и първокласен път или по второкласни и третокласни шосета.
Най-евтино за платени пътища броят пари автобусите, таксите са едни и същи и за магистрала и за трети клас шосе. Ако са най-чистите - Евро 6, таксата им е 0,049 лв. за километър, ако са стари и цапащи - Евро 1 и Евро 2, то таксата е двойна - 0,098 лв.
Малките камиони, които возят стоки в страната, са таксувани също най-евтино, платеното им преминаване е най-ниското в ЕС, каза министър Аврамова. И при тях е изравнено плащането за магистрала и за втори и трети клас път. Ако са стари (Евро 1 и Евро 2) ще платят 0,156 лв. на километър и 0,078 лв., или два пъти по-малко, ако са Евро 6, тоест най-чистите.
Тировете над 12 т, но с 2-3 оси, ще броят по 0,456 лв., ако са Евро 1 или 2 и пътуват по магистрала или първокласен път, 0,233 лв. е толтаксата им, ако са Евро 6. Малко по-ниски са цените, ако ползват втори и трети клас шосета.
Големите камиони над 12 т и над 3 оси са с най-скъпо преминаване. То започва от 0,424 лв. на км за Евро 6 за втори и трети клас път и стига до 0,943 за Евро 1 и 2 по магистрала.
Срещата на екипа на министерството с превозвачите, на която е бил представен проектът за тарифа, е минала по-скоро емоционално, каза Аврамова. Превозвачи са заявили, че 34 пъти е най-голямото поскъпване за Евро 1 и 2 на магистрала.
Министърът заяви, че ще се прави ново обсъждане с превозвачите, на което може да се правят корекции между отделните групи превозни средства. Сметките показват, че за година от толтакси се очакват да постъпят 1,160 млрд. лв., по сметки на Световната банка за поддържане на толсистемата, включително и за операторите, отиват 15% от събраните суми.
От 500 000 камиона, транзитно преминаващите са 47% от трафика, като половината са турски, заяви и.д. шефът на Националното тол управление Олег Асенов.
"Представете си между две села или малки населени места да се плаща по 70 стотинки на километър. Ние сме свидетели на поредното безумно предложение, което се прави към автомобилния бизнес", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Според Арабаджиев приемането на тези такси ще окаже влияние върху инфлационните процеси и ще доведе до поскъпването на стоките за крайния потребител.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.