Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ)настоява за отлагане на стартирането на ТОЛ системата до началото на следващата година. Това се казва в становище на организацията.
От КРИБ са категорични, че системата не е готова и няма причина да бъде готова преди края на първото тримесечие на 2020 година. По тази причина "събирането на ТОЛ такси в аванс или на "зелено" граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление."
Поводът е публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминатото разстояние.
От КРИБ припомнят, че в състава й членуват най-големите български и международни превозвачи, както и най-големите представители на търговците на превозваните стоки, възложителите на превози, крайни потребители и др. В този смисъл от Конфедерацията на работодателите призовават да се вземе предвид и тяхното становище.
Според тях трябва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от пътната мрежа. В предложения в момента обхват са включени всички автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така, според КРИБ, България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища.
В същото време страната ни е на първо място по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в България транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа.
"По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар." - обясняват от организацията.
Според КРИБ проблем е и че интегрирането на тол системата не е свързано с Националната агенция за приходите и Агенция "Митници", което буди съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите.
От Конфедерацията смятат и че заложената цел за събиране - 1,3 млрд. лева е доста съмнителна, защото според експертни оценки АПИ има капацитет да събира не повече от 800 милиона лева на година. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добашят и 300 млн. лв. от винетките.
В заключение КРИБ и неговите сдружения изразяват своята готовност да предоставят технически и ескертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за действие.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.