Хора с тройки в дипломите или с неграмотно подадени заявления се пробват за учители. Така на фона на повсеместния недостиг на педагози в цялата страна директорите на училища не само трябва да намерят желаещи да обучават децата в школото, но и те да бъдат достатъчно квалифицирани.
Поради липсата на подходящи кандидати те са принудени да обявяват конкурси за учители по някои от предметите по няколко пъти, пише „Монитор“.
В София най-често се търсят учители по чужди езици по математика, информационни технологии или в начален етап. „Тази тенденция продължава във времето, има недостиг и на педагози за детските градини”, заяви шефката на образователния инспекторат в София Ваня Кастрева.
Директорът на 164-та гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ Зорница Йончева среща трудности с намирането на учител по математика, преди да избере подходящия - лесовъд и архитект, които не са завършили педагогика, а минават кратки курсове за преквалификация за педагог, са сред десетината кандидати за позицията в една от най-желаните гимназии в столицата. Според Йончева обаче това не е достатъчно, за да бъдат назначени.
Обява за начален учител и преподавател по английски език в 55 СУ„Петко Каравелов“ може да бъде видяна повече от веднъж на сайта на образователния инспекторат в столицата. „Няколко пъти обявяваме позициите, защото 55-о е сред първите по резултати от националното външно оценяване. Няма как да си позволим да назначим колега, който да не отговаря на изискванията ни и очакванията на родителите”, обясни директорката на школото Таня Иванчева. Тя търси учители, които да имат визия за своята работа, да имат очаквания и резултати, които да целят да постигнат в края на годината. Част от липсите успяват да запълнят благодарение на това, че са базово училище и там през година се обучават студенти, обясни Иванчева. Така назначават учител по математика без опит, но благодарение на вътрешната организация, която имат в школото, му се оказва методическа помощ и подкрепа от останалите педагози.
Намирането на преподаватели по математика и физика се оказа препъникамък и за 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ и затова за тях има няколко обяви. Първия път 4-ма души кандидатства за учители по математика, а по физика – 3-ма. „И седемте човека можеха да бъдат назначени, но те не могат да дадат на учениците ни това, което аз очаквам – висока степен на подготовка и силно вътрешно вдъхновение“, обясни директорът на школото Диян Стаматов.
Някои от кандидатите пък били професори и нямало да се впишат в работата в училище. „Предпочитам да пускам обявата 7-8 пъти, докато намеря подходящ вдъхновяващ учител, който да кара учениците максимално много да учат тези трудни предмети като математика и физика“, коментира още Стаматов. Така след втория конкурс в 119-о ще бъде назначен учител по физика, но не и по математика.
Над 130 са свободните позиции за учители във Варненско, като най-голяма е нуждата от специалисти по български и езици, ресурсни учители, логопеди, по природни науки – химия, физика, биология, математика и информационни технологии. Търсят и преподаватели по физическа култура и спорт, както и на специалисти в профилираните гимназии. В морската ни столица има обществен интерес към училища с чуждоезиково обучение и природо-математически науки. „В тях и в други училища се кандидатства и след подбор се назначават учители. Не е тайна, че още при подаването на заявленията за работа, може да се открият кандидати за учители с проблеми в грамотността. Това поставя на изпитание директорите, защото има свободно място и то трябва да се заеме. Подборът и изборът е по преценка на работодателя. Според това, което предлага пазарът на труда“, коментира шефката на образователния инспекторат във Варна Венцислава Генова.
123 незаети преподавателски и лекторски места са обявени на сайта на регионалния инспекторат по образование в Стара Загора. Шест са общо вакантните места в казанлъшкото ОУ „Св. Паисий Хилендарски“, където освен за преподаватели са закъсали и за чистачка и зам.-директор по учебната част. Без специалисти за лекции по растениевъдство и животновъдство пък са останали в Чирпан, където има професионална гимназия по селско стопанство.В старозагорската търговска се чудят откъде ще намерят лектори по право, музика и изобразително изкуство. Сходни са проблемите и на спортното училище, там обаче дирят и преподавател по биология и здравно образование. 6 са свободните места в град Шипка, пет са в Николаево.
Без преподаватели по рисуване, история, физическо и пеене пък са елитната професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия, а на двама математици се надяват в ПМГ „Гео Милев“ в града на липите. Проблем с кадрите, и то по математика има както в специализираната казанлъшка гимназия „Акад. Н. Обрешков“, така и в базираното в ромския квартал Кармен ОУ „Антон Страшимиров“. Учители по английски и немски пък търси елитната гимназия с преподаване на чужди езици „Ромен Ролан“ в Стара Загора. За специалист по информационни технологии се молят от частното основно „Елин Пелин“.
Поради хуманитарната насоченост на местния университет за едно място за учител по български език и литература и история във Велико Търново се борят по над 10 души. Малко по-малка е конкуренцията тя по селата и там обикновено за едно учителско място по български език или история обикновено се борят поне 3-4 души. През последните повече от 10 години обаче в търновските училища има недостиг на учители по английски език и компютърни специалности. Причината е все още доста неатрактивното заплащане за хората с дипломи по тези специалности. Повечето предпочитат да работят в частни фирми и компании в столицата и останалите големи градове и очакват стартова заплата от 1500 лв. Поради това и 800-1000 лв. учителска заплата не удовлетворява изобщо младите специалисти.