След минимум две години шофиране без никакви нарушения застраховката "Гражданска отговорност" ще поевтинява с 20 на сто, съобщиха от в. Монитор. В период между 5 и 7 години е нужно шофьорите да са изрядни, за да може задължителната полица да струва по-малко след въвеждането на системата "бонус- малус". Това съобщи Бойко Атанасов, председател на Комисията за финансов надзор (КФН) в ефира на bTV.
"Предложили сме да се разгледат два вида класа - 15 и 20 класа. Бонусът при първата скала ще бъде при пет години, при втората - 7 години. Системата ще бъде справедлива, защото в момента добросъвестните плащат колкото недобросъвестните. Гледайки скалата в първите две години се взимат 20 на сто бонус без нарушения. Справедливостта е, че продуктът не се оскъпява, системата е балансирана", обясни Атанасов.
Планира се максималната цена на "Гражданска отговорност" да е 1200 лева при по- голям брой нарушения. Бонусът или никакви нарушения ще ни поощрят с ниска стойност на полицата - около 225-231 лева. Малусите или големите суми за полици ще се плащат от следващат година, докато за по-ниските суми ще нужни години.
Председателят на КФН коментира и казуса с вписването на водачи от собствениците в застрахователната полица, при който при нарушение на записания водач, всички ще се наказват с 50 на сто малус.
"Справедливостта идва от това всеки да носи своята лична отговорност. Собственикът ще носи единствено отговорност само тогава, ако позволи водач, който не е вписан в ГО да шофира автомобила", обясни Атанасов.
При продажба на автомобила няма да има унаследяване на малусите, добави Атанасов.
При тежкотоварните автомобили и автобусите ще трябва да се търси компромис. Превозвачите се притесняват от факта, че сумите, които ще трябва да плащат за застраховка ще нарастнат с много. Много вероятно е ситемата "бонус- малус" да се въведе поетапно и през това време да се търси компромисно решение. Атанасов не изключва варианта първо системата да заработи за леките автомобили, а после да влезе в сила и за тежкотоварните автомобили и автобуси.
Системата трябва да се въведе, за да се изпълни анганжимента на България за изпълнение на мерките "Европа 2020". До 15 януари трябва да се финализира окончателния вариант на наредбата за новата система и да се качи за обществено обсъждане, допълни Атанасов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.