IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Страхът за доходите ще определя покупките, растеж - от 2022-а

Големият губещ в кризата се очертава да е транспортният сектор

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Икономическото възстановяване през 2021 година няма да е достатъчно, за да се върнем в рамките на година до предкризисните равнища, смята Адриан Николов от Института за пазарна икономика.

Според него за връщане към растеж спрямо нивата на 2019 година най-ранният момент е 2022 година.

Свидетели сме на постепенно възстановяване на производството от юли насам. Международните вериги на доставките все още не са се възстановили напълно, отбелязва икономистът. По думите му новият локдаун, прилаган масово в Европа през ноември и декември, няма ефекта на първия.

"Този път наблюдаваме много по-малко свиване на икономическата активност в преработващата промишленост, търговията до голяма степен се движи по очаквания начин", коментира Николов пред БНР.

Според него транспортният сектор се очертава като големият губещ от кризата. За възстановяването му ще са необходими няколко години, смята икономистът. По-дългосрочните щети са в авиацията.

Летният сезон е приключил сравнително добре благодарение на българските туристи, за зимния очакванията са по-скоро скептични предвид ограниченията за пътуване и резервите на българите към зимния туризъм.

По думите му освобождаването на работници през декември със сигурност е по-малко от това, което виждахме през март и през април, бизнесите в момента са в изчакване.

Според Адриан Николов мерките на правителството вече се приемат по-добре. "И правителството се научи как да ги ползва, и бизнесът се преориентира към това, че може да ползва някаква форма на спасителна мрежа от страна на държавата", коментира още той.

Данните на БНБ за финансовото състояние на българите сочат, че пандемията не е разклатила отчетливо финансите на домакинствата - депозитите растат на фона на кризата с 8.5% за година.  

Потребителското поведение се променя, в кризисните месеци то се концентрира върху стоките от първа необходимост, а по-маловажните стоки като дрехи и техника остават на заден план и това е ясна тенденция, коментира Николов.

Страхът за доходите и работните места ще определя потребителското поведение и през настоящата година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата