IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Българските автокрадци първи в Европа по възможности, изпълнение и бързина

У нас се задигат предимно германски и японски коли

Българските автокрадци първи в Европа по възможности, изпълнение и бързина

Снимка: Pixabay

Крадците се адаптират към коронакризата - прехвърлят се от недвижимото към движимото имущество.

Коронавирусът намали домовите кражби, защото хората са постоянно вкъщи, но от полицията предупредиха, че се увеличават кражбите на части и вещи от автомобили в София.

Българските автокрадци се нареждат на челно място в Европа по възможности, изпълнение и бързина, пишат от БНТ.

У нас се задигат предимно германски и японски коли, а данните на МВР за 2020-та показват спад при средния клас и увеличение с около 5 процента при новите луксозни автомобили.

Люба Пранчова паркира автомобила си в локалното платно на бул. "Цариградско шосе". Разбира от преминаващ полицейски патрул, че колата е разбита.

"Сварихме колата си със счупен прозорец. Единственото, което са могли да откраднат от нашата кола е радиото", разказа Люба Пранчова.

Оказва се, че тук често разбиват коли, а за зачестилите случаи живеещите споделят във фейсбук група на квартала.

"Поне 5-6 човека писаха наскоро, че им се е случило. Лаптопи, ако някой си остави телефон. Някой беше написал, че са му откраднали стотинки от автомобила", казва Люба Пранчова.

Освен вещи зачестяват и кражбите на катализатори от колите. Устройството превръща някои от най-отровните отделяни вещества от двигателя в по-безвредни компоненти. Цената втора ръка може да достигне 300 лв.

Катализаторът съдържа и тънък слой от ценни метали като платина, паладий и родий, чиято цена нараства драстично.

Миналата година от СДВР отчитат спад при кражбата на коли с около 15 процента. Всеки ден по двама шофьори в София остават без колите си. Крадците се насочват предимно към среден клас автомобили. Оказва се, че новите защити и технологии не са проблем за българските групи.

Средният клас автомобили се разглобяват за части, най-често в околностите на София. При новите и по-луксозни коли кражбата се планира предварително и се извършва по поръчка. Използват се технологии, с които се прихваща сигнала от ключа на колата.

"Те са две устройства. Предава сигнала на човека, който е до автомобила с друго устройство и по този начин самия автомобил разпознава, че все едно оригиналния ключ е до него и отключва и запалва автомобила. Един автомобил с такова устройство може да се открадне буквално за секунди - по-малко от 10 секунди", каза Христо Трендафилов от СДВР.

Следите се заличават бързо, тъй като документите за регистрация са подготвени предварително - използва се и кола двойник.

"Идентификационният номер се заличава след кражбата и на негово място се напасва номера на тази регистрация, която е най-често тоталка. Автомобил, който е внесен от чужбина в България. С тези документи и интервенция в рамата този автомобил се регистрира в КАТ", каза Христо Трендафилов от СДВР.

Колата двойник обикновено се продава на половин цена. Комплектът фалшифицирани документи на черно струва около 2000 лв. През 2020 от МВР са разбили няколко депа в района на София, където се разкомплектоват автомобили и се правят двойници.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата