"Няма нито аргумент "Кугърите" да станат въздушни линейки. Не всеки хеликоптер може да се ползва за всичко. "Кугърът" може да се ползва само за медицинска евакуация - ако някъде има земетресение, война, носилките в него са от плат", каза за "Денят ON AIR" инж. Мариян Боновски.
По думите му всякакво друго медицинско оборудване не е за ползване в такъв тип машини.
"Няма как "Кугър" да се ползва за въздушна линейка, защото тепърва трябва да се сертифицира, но ако това все пак се направи, цената ще е колкото за два-три медицински хеликоптера. Явно няма политическа воля и само се говорят празни приказки. "Кугърът" трябва да каца от летище до летище, а не в градска среда, той е много тежък (9 тона) и шумен хеликоптер. По стандарт медицинският хеликоптер е 3,5 тона", посочи експертът.
Според него трябва да се помисли за хеликоптерни площадки в държаните болници.
"Трябва да си поставим сериозна задача, но изграждането не е покупката - сама птичка пролет не прави. Няма как да отидем с боклукчийски камион да продаваме баници", подчерта Боновски за Bulgaria ON AIR и допълни: Въпросът за пилотирането и хората е най-важен и ако сега не почнем с обучението, ще имаме проблеми.
"Сега имаме не повече от 24-25 такива авиатори. Максималната пределна възраст, до която могат да летят тези хора, е 60 години Трябва да ползваме наличните кадри за преходен период и да обучават хора, които биха учили за пилоти", обясни той.
Ние сме единствените, които евентуално ще го направят - да преоборудват "Кугър" в медицински хеликоптер. В България няма такива пилоти, които да имат нужния брой летателни часове, а те са минимум 1500. Не може да не се погледне сериозно и на системата 112, както и обучението на медицински екип, който да работи с машините. Минимумът за започване на нужната система е 3 хеликоптера. Освен за радиуса на действие, трябва да се мисли и за медицинската част, не само транспортната", заяви още събеседникът.
Инж. Боновски припомни, че сме единствената страна в ЕС, в която няма изградена система, а не само хеликоптери. В момента у нас има 12 "Кугъра", които в повечето време не летят - заради липса на пари, но и на пилоти.
"Ако се модифицират "Кугъри" и те са на МО, това означава, че министърът трябва да стане диспечер, който да дава разрешения за функционирането им по 5-6 на ден", допълни още той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.