Държавната администрация в България продължава да се увеличава, въпреки дългогодишните обещания, че тя ще бъде оптимизирана, а броят на служителите ще бъде намален. Това заяви Стефан Христов, основател на платформата pisar.bg и председател на управителния съвет на фондация “Граждани срещу бюрокрацията“ в ефира на предаването “В развитие” с водещ Делян Петришки.
Една от основните причини за липсата на промени е, че членовете на администрацията са гласоподаватели за управляващите. В момента техният брой е около 450 000 души, а годишните разходи за техните заплати са в размер на 6,750 000 лв., добави гостът.
Предложението на служебния финансов министър Асен Василев е тази сума да се намали с 10% в бюджета за догодина.
Според госта пандемията е показала, че има логика в предложението за оптимизация на служителите в администрациите, защото много от услугите, които те предлагат, не работеха, въпреки това държавата продължи да функционира. Той обаче добави, че няма анализи за ефективността на отделните администрации и не е ясно в кои от тях има нужда от още служители и къде те са прекалено много.
Стефан Христов даде за пример Агенция по вписванията, където липсват длъжностни лица по регистрация и обработката на документи като годишни финансови отчети се бави прекалено много. От миналата година порталът на агенцията има нов интерфейс, който позволява да се подписват заявления чрез облачно базирани електронни подписи и електроннните подписи на USB устройства тряба да бъдат забравени.
Той очерта положителна тенденция в сферата на електронизацията на обществените услуги и каза, че все повече ведомства започват да взаимодействат помежду си, което спестява време на бизнеса и гражданите.
"Плюс е, че в държавната администрация започват да се използват и базирани в облак електронни подписи в държавната администрация чрез услуга на държавна агенция Електронно управление.", каза гостът.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.