Корабът "Вера Су" не е подал сигнал към "Морска администрация", че има проблем, преди да заседне край бреговете на Камен бряг. Това коментира пред БНТ Христо Христов от Националния борд за разследване на произшествия във въздушен и воден транспорт.
"Корабът, той се вижда вече, когато засяда край Камен бряг, това се наблюдава от тази система за морския трафик, че корабът вече е заседнал, оттам вече е оповестен и морският център за търсене и спасяване, който алармира и ни сезира за това събитие, за да започнат самите действия на "Морска администрация" по проверка на кораба", допълни Христов.
Българските институции са се опитали да се свържат с кораба, но оттам не са отговаряли. Дали причината за това е техническа обаче, не е ясно, тъй като български експерти все още не могат да обследват техническото състояние на кораба поради усложнените метеорологични условия. Работата на експертите на борда продължава паралелно с разследването на прокуратурата.
"Прокуратурата винаги се стреми да търси вината, която е на човек, допринесъл за това събитие, а ние търсим причините. Те са в четири направления винаги - човешкият фактор, технически отказ, здравословно състояние на вахтения и влошени метеорологични условия, които биха довели до това събитие", каза още Христо Христов.
Той уточни, че Националният борд е независим орган и не е в структурата на Министерството на транспорта, а бордът разследва и самото събитие, но и начина на водене на операцията по спасяването на кораба.
"Правим няколко опита да се качим на кораба, за да видим неговото техническо състояние, оборудването, но правим два неуспешни опита, даже единият беше с катер на "Гранична полиция", но вълнението беше много силно и експертите от борда и привлечените външни експерти нямахме възможност", разказа Христов.
Затова не може да се каже дали има техническа неизправност към момента.
"Има версии. За недействие на вахтения към момента, може този човек да му е станало и лошо - версията здравословно състояние, да е припаднал. Тук това, което ни смущава, че на вахта е имало само един човек. По принцип трябва да са двама, второ лице, което да упражнява контрол за заспиване и така нататък", коментира Христо Христов.
Той допълни, че нашата държава е длъжна да се намеси, когато собственикът на кораба не реагира при положение, че има опасност от екологична катастрофа.