Инцидентът с товарния кораб „Вера Су“ край Камен бряг припомни на морската общност у нас и за други случаи, в които плавателни съдове и екипажите им попадат в трудни ситуации. Моряците знаят, че малка грешка в морето може да има фатални последици.
Свилен Крайчев е дългогодишен морски капитан. Казва, че причините за инцидентите на море може да са следствие на човешка небрежност, но и поради временна техническа неизправност, предаде БНТ.
"Аз лично съм имал такъв случай с жирокомпаса, който се следи от автопилота и когато изтърве, корабът тръгва в друга посока. Излязохме също на едни скали, но бързо го видях, това е моят личен опит", разказа к.д.п. Свилен Крайчев от Българската морска камара.
Според Крайчев, ако на мостика на "Вера Су" е имало дежурни, те със сигурност са щели да чуят повикванията на операторите от Службата за контрол на морския трафик.
"Доколко пък този, който е там, е говорил английски, понеже комуникацията е на английски език в морските среди. Доколко е разбирал какво му се говори, това също е под въпрос", коментира още Крайчев.
Звучи невероятно, но все още има кораби с команден състав, който не говори добре английски език. Това понякога също може да причини авария.
"Аз имах случай с известния "Мехмед Аслан", който потъна на кея. Но си спомням, че капитанът на кораба много трудно говореше английски, английският му беше почти нулев. Така че и това може да го има", допълни капитан Крайчев.
И докато днес мнозина се питат чия собственост е "Вера Су", то случай отпреди десетилетия може да бъде от помощ. Тогава български моряци намират бедстващия кораб "Памела" край Италия, който става българска собственост под името "Бреза" .
"Един кораб при лошо време и силен крен, екипажът напуска кораба. Той превозва дървен материал, доколкото си спомням. БМФ го намира и спасява. И по морските конвенции този, който спаси кораба, остава негов. И така той влезе в състава на БМФ", разказа капитанът.
Ако лошото време и силните вълни разбият "Вера Су", той ще последва съдбата на "Муун Лейк", който заседна преди близо 20 години в акваторията на Паша дере край Варна. След като стана ясно, че не може да бъде изтеглен, плавателният съд стана собственост на община Варна. По-късно беше продаден на търг за старо желязо. Камбаната на кораба "Муун лейк" сега е във фоайето пред кабинета на кмета в сградата на община Варна.
Лошото време в района на Камен бряг днес не позволява да започне разтоварването на азотния тор от заседналия кораб "Вера Су". Според метереологичната прогноза очакванията са утре да има благоприятни условия и акцията да започне.
Според плана за действие в операцията ще се включат три баржи, които ще бъдат надути на пристанището във Варна и провлачени до Камен бряг. На борда на кораба трябва да се качи екипаж, който да включи агрегатите и системите. Обмисля се екипажът да е български под ръководството на капитан Венцислав Иванов, директор на Морската администрация.
Към момента корабът е укрепен. 3 котви и въжета придържат плавателния съд, който е подложен на силния вятър и вълнение, което тази сутрин е 4 бала.