От днес автобусните превозвачи ще започнат да вдигат цените на билетите за междуградски превози. Старт на повишението дава фирма „Ивкони“, тя ще бъде последвана от „Етап“, Груп+“, заявиха представители на 46-те най-големи автобусни фирми в страната.
Повишението ще е с 5-10% и вероятно ще бъде последвано от второ, по-късно. Също днес стартират предупредителни действия на най-големите автобусни фирми – всички автобуси на централната автогара в София ще бъдат облепени с плакати.
Ако държавата не започне диалог с нас, на 30 май ще бъдат проведена 3-часова стачка. Това означава, че стотици автобуси и десетки хиляди пътници ще останат за 3 часа на автогарите, заяви директорът на фирма „Метро“ Симеон Милушев.
В писмо на превозвачите до всички висши инстанции в страната, начело с премиера, най-големите фирми са поставили 10 искания. Те искат да бъде обявена криза на пазара на автобусните превози; да спре съгласуването на нови маршрутни разписания; да се дава лиценз на фирмите с минимум 250 автобусни места в страната и 450 места в чужбина; да се ограничат местата за крайни и начални спирки до селища с повече от 15 000 души население; платеният акциз за гориво да бъде възстановяван 100%.
Не можем да издържаме – подложени сме на натиска на 4 вида конкуренция, цената на дизела става неконтролируема, до средата на юни много от по-малките фирми ще фалират, каза Ивайло Константинов, изпълнителен директор на „Ивкони“.
Според него 60% от международните превози са нерагламентирани; 20% от междуградските превози са нелегални, 30% от автобусните фирми не са регистрирани по ДДС. В същото време държавата дава 200 млн. лв. субсидии, за да подкрепя губещото предприятие БДЖ.
И ние искаме да бъдем субсидирани от държавата, БДЖ трябва най-сетне да бъдат приватизирани, заявиха превозвачите. Според тях не само общинските фирми, но и те, трябва да имат право да получават от европейските структурни фондове.
Автогарите са в плачевно състояние, от 5 години искаме категоризация, жалва се Галя Топалова, изпълнителен директор на „Етап“ и „Груп+“. Превозвачите се оплакаха от лошото качество на дизела. Решени сме, ако не бъдат изпълнени всичките ни 20 искания, да поискаме субсидия от държавата до размера на европейските автобусни превози, каза Константинов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.