Множество нередности са констатирани след проверка, възложена от Върховна административна прокуратура (ВАП) на 25.11.2021 г. на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).
Тя касае знаците, маркировката и пътните принадлежности на автомагистралите, скоростните и републиканските пътища от първи клас в цялата страна с оглед изпълнение на всички изисквания за непрекъснато, безопасно и удобно движение.
ВАП сезира министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов за осигуряване на изискуемите условия за непрекъснато и безопасно движение по автомагистралите, скоростните пътища и републиканските пътища от първи клас в страната. Във ВАП следва да постъпи информация във връзка с предложението в едномесечен срок, съобщи Bulgaria ON AIR.
АПИ и ДАБДП са констатирани незадоволителни нива на пътна безопасност. От доклада на ДАБДП, изпратен до ВАП, става ясно, че по всички автомагистрали се наблюдават редица пропуски и несъответствия в управлението на пътната инфраструктура.
Акцентите, в т. ч. и за дейностите по поддържане и основен ремонт, са фокусирани върху пътната настилка и нейните експлоатационни качества.По първокласните пътища в страната е констатирано, че организацията на движение е в изключително лошо състояние, както по отношение на експлоатационното състояние на средствата за сигнализиране, така и по отношение на съответствието им с приложимите нормативни документи и стандарти.
Изключително малък брой от пътните знаци и пътната маркировка са поставени съгласно наредбите, съобщиха още от ВАП.
Съществува огромна разнородност на ограничителни системи за пътища, лоша практика на монтиране на несъвместими елементи на ограничителни системи за пътища (ОСП), както и случаи на неспазване на изискванията на производителя по отношение на монтажа. Налице е и несвоевременна подмяна на несъответстващи и повредени ОСП от страна на администрацията, управляваща пътя, както и лоша практика на неправилно поставени такива.
Заключението на ДАБДП за пътните банкети и крайпътно пространство е, че същите не са в добро експлоатационно състояние – има обрасли банкети и наличие на значителна растителност в крайпътното пространство.
От ДАБДП заключават, че е задължително цялостно подобряване на организацията и управлението на дейностите, свързани с инвестиционния процес и с последващото поддържане на пътната инфраструктура.