Докато компаниите предприемат действия за връщане на служителите по работните им места, обемът от сделки на офис пазара в София расте. Процесът е започнал в първите месеци на 2022 г., като се очаква да продължи и през лятото, а пикът вероятно ще бъде достигнат през септември. В същото време компаниите остават предпазливи към наемането на нови офис площи, предпочитат да задържат съществуващите, въпреки че не са спрели да наемат нови служители по време на пандемията.
Това стана ясно по време на конференцията Office Investments & Workspace Forum, организирана от Градът медиа груп, информира Investor.
По данни на консултантската компания Cushman&Wakefield Forton над 45 хил. кв. м офис площи са били отдадени под наем през първото тримесечие на тази година, което е почти два пъти повече спрямо 26 хил. кв. м през същия период на 2020 г. и едва 16 хил. кв. м през първото тримесечие на 2021 г.
От наетите площи в началото на годината над 36% са в сгради, които са завършени в последната една година, а сделките с офиси клас Б са едва 5%. Пазарната активност обаче се определя предимно от компании, които преподписват наемните си договори или се преместват в нов офис, малко са новите компании, които навлизат на пазара.Проучване на Forton сред 35 хил. души, представляващи едни от най-големите работодатели в София и страната, е установило, че над 80% от компаниите се насочват към връщане на служителите в офисите, като им предоставят всичко необходимо за това. 47% от компаниите са осигурили хибриден модел на работа, при който в 50% от времето служителите работят от офиса, а в останалите 50% - от вкъщи. Други 35% са предоставили свободен достъп до офиса на служителите си.
По време на пандемията близо 60% от компаниите са продължили да наемат нови хора, но заради хибридния модел на работа много малък процент от тях са се насочили към разширяване на офис площите си. По-голямата част са запазили съществуващите, съобщи Йордан Кръстев, мениджър „Офис площи“ в Cushman&Wakefield Forton.
Антон Славчев, изпълнителен директор на Avison Young Bulgaria, наблюдава тенденция в последните две години компаниите да намаляват офис присъствието си като квадратури, но не и броя на служителите си и прогнозира, че тя ще се задълбочава в идните една-две години. Повечето компании в момента са в позиция на изчакване, тъй като все още не са избистрили хибридните си модели на работа. Освен това по време на пандемията много компании са инвестирали в софтуерни решения, които са им коствали определени разходи, и сега изчакват амортизирането им преди да помислят за връщане в офиса, отбеляза Славчев.
Той цитира проучване на Avision Young от миналата седмица сред компании в 30-те най-големи града в Северна Америка, според което само 30% от служителите посещават офиса спрямо нивата преди пандемията. Най-силно представени в офисите са компаниите от имотната индустрия със спад от едва 16% спрямо 2019 г. към миналата седмица, в същото време при технологичните компании посещаемостта на офисите все още е с 60% надолу спрямо предпандемичните равнища, а при фармацевтичните компании - с 30%.
Според Славчев в идните няколко години у нас ще има намаляване на потребността от ползване на офис, но ръст в броя на сделките, тъй като заради кратките наемни договори между три и пет години компаниите ще се местят от по-стари към по-нови офиси. „Това ще повиши оборота, но ще запази ниско нивото на нетно усвоените офис площи“, прогнозира той.
Промяна в поведението на наемателите на офиси в София след началото на пандемията наблюдава и Георги Попчев, мениджър офис активи в инвестиционната компания Lion's Head. До 2019 г. много от тях са планирали предварително нуждата си от офиси, като са наемали големи офиси, които постепенно са запълвали в следващите една-две години. "Сега компаниите се чувстват по-уверени, че с хибридния модел на работа могат да балансират нарастващия брой на служителите си", коментира той.
„Сред нашите наематели почти всички са нараснали значително през последните две години, но в търсенето на офис площи са доста по-консервативни, отколкото преди 2020 г.“, отбеляза Попчев. По думите му компаниите възприемат различни подходи към броя хора на наета площ. Някои фирми прилагат хибриден модел на работа, но запазват работни места за много от служителите си. Други залагат на hot desking (при който повече от един служител използва едно работно място - бел. ред.) или комбинация между собствени работни места и hot desk.
Прочетете повече на Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.